برخی از کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که در بورس سه شنبه شاهد افزایش جریان تقاضا و کاهش فشار فروش باشیم.

پیش بینی بورس برای فردا سه شنبه ۲۳ خرداد/ بازگشت پرقدرت بورس به مدار صعود

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، فاز تعادلی بازار سهام در جریان معاملات یکشنبه این هفته، تنها روز آرامش بین طوفان این روزها بود. به نظر می‌رسد کابوس هفته چهارم خردادماه برای اهالی بازار سرمایه همچنان ادامه دارد.

در جریان معاملات دوشنبه در بورس تهران، شاخص کل نشان داد هنوز هم از اسکناس آمریکایی به‌عنوان مهم‌ترین فاکتور موجود در اقتصاد کشور حساب می‌برد. تقویت ارزش پول کشور در برابر دلار باعث شده تا بازار سهام گام به گام با معاملات میدان فردوسی، ریتم کاهشی را پیاده کند.

به همین خاطر با وجود زنده شدن امید در دل سهامداران با تعادل نسبی معاملات در روز یکشنبه، شاخص کل، طی معاملات دوشنبه حدود ۶۲ هزار و ۸۰۶ واحد دیگر معادل ۲.۸۴ درصد این شاخص کاهش ارتفاع داد و همین امر سبب شد تا کانال قدرتمند ۲.۲ میلیون واحدی از دست برود. در نهایت نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در تراز دو میلیون و ۱۴۵ هزار واحدی به کار خود خاتمه داد.

همچنین شاخص هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل رفتار کرد و با افت ۲.۵۲ درصدی به سطح ۷۲۹ هزار و ۷۴۶ واحدی برگشت. افت شاخص کل هم‌‎وزن، پابه‌پای شاخص کل، نشان از آن دارد کاهش نرخ ارز تفاوتی بین سهام کوچ و بزرگ قائل نمی‌شود و منجر به کاهش ارزش کلیت بازار خواهد شد.

بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات دوشنبه را ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون و ارزش معاملات را ۹ هزار و ۴۴۲ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

برخی از فعالان بازار معتقدند با توجه به وجود عرضه اولیه دیگری در ادامه هفته، بخشی از فشار فروش به دلیل نیاز به نقدینگی برای شرکت در عرضه اولیه توسط حقیقی‌های بازار بود. گرچه این عامل در مقایسه با معاملات اصلی حجم بسیار کوچکی را شامل می‌شود و نمی‌تواند به تنهایی موجب افت بازار شود.

از سوی دیگر بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس، خبر از خروج هزار و ۱۶۱ میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد.

پیش بینی بورس سه شنبه

بورس تهران از دیرباز لقب «کامودیتی‌محور» بودن را یدک می‌کشد. دلیل اطلاق چنین لقبی هنگامی که بدانیم بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد بازار سهام را صنایع کامودیتی‌محور تشکیل می‌دهند روشن‌تر می‌شود. بنابراین روند کاهشی بورس با استناد به وابستگی بازار به قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها و همچنین نرخ ارز این‌گونه قابل تفسیر است.
در حال حاضر نگاه سرمایه‌گذاران به معاملات میدان فردوسی است. کاهش بیشتر نرخ ارز به شکل مستقیم بر بازار سرمایه تاثیرگذار است حتی اگر ارزش‌گذاری شرکت‌ها با قیمت دلار بسیار پایین‌تر از قیمت فعلی محاسبه شده باشد. در چنین مواقعی نباید فاکتور احساسات و سنتیمنت بازار را از یاد برد. اگرچه باید اشاره داشت در آخرین ساعات معاملات فردوسی در روز دوشنبه، قیمت دلار دوباره به کانال ۴۸ هزار تومانی بازگشت.

عامل دیگری که بازار سهام، این روزها از آن رنج می‌برد عملکرد نامناسب و گاه بسیار منفی برخی تک‌سهم‌های تاثیرگذار بر بازار است. قصه تراژیک ایران‌خودرو که در هفته گذشته اتفاق افتاد و مبلغ ۳۸ هزار میلیارد تومان که در گزارش‌های قبلی به‌عنوان درآمد این شرکت شناسایی شده بود، با پاسخ منفی از سوی دولت، تبدیل به زیان این شرکت شد از آن جمله است.

در سوی دیگر نیز گزارش ضعیف نماد ذوب قرار دارد. پس از مانور زیاد در هفته‌های گذشته روی گزارش‌های خوب فصلی و سالانه شرکت‌ها، فعالان بازار انتظار عملکرد مناسب و حتی فوق‌العاده از سهام داشتند و با منتشرشدن گزارش‌های ضعیف از سوی شرکت‌ها، با واکنش منفی بازار مواجه خواهد شد.

در گزارش قبلی ذکر شد که محدوده دو میلیون و ۱۴۰ تا دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحد، حمایت مهمی برای بازار سرمایه به شمار می‌رود. با کاهش شاخص کل در جریان معاملات دوشنبه، حال شاخص به همین محدوده رسیده است. انتظار می‌رود که به همین واسطه در بورس سه شنبه شاهد افزایش جریان تقاضا و کاهش فشار فروش باشیم. اگرچه در هر صورت صحبت از بازگشت پرقدرت و زودهنگام بورس است و برای این مهم نیاز به گذر زمان و کف‌سازی در محدوده‎‌های حمایتی است.

کد خبرنگار: ۱۳
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید