بازدید از بعضی مناطق جنوبی بسیار لذت‌بخش است از این رو با ما همراه باشید و درباره هندورابی؛ جزیره‌ای جالب و دیدنی در جنوب ایران بدانید.

هندورابی؛ جزیره‌ای جالب و دیدنی در جنوب ایران

سلام نو _ سرویس گردشگری: جزیره هندورابی یکی از جزایر جنوبی ایران است که در میان آب های نیلگون خلیج فارس جای گرفته و از توابع بخش کیش، شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان به شمار می آید.

در جنوب کشور و در میان دریای خلیج فارس، جزایر متعددی وجود دارند که برخی از آن ها نسبت به دیگر جزایر از شهرت بیشتری برخوردارند و از جاذبه های گردشگری جنوب ایران محسوب می شوند و گردشگران داخلی و خارجی زیادی هر ساله و به خصوص در فصل های نیمه دوم سال به آن ها سفر می کنند تا از زیبایی های آن ها بهره مند شوند.

اغلب اوقات که همگی ما قصد سفر به یکی از مناطق جنوبی کشور را می کنیم، تنها گزینه هایی که به ذهنمان می رسد جزیره هایی مانند جزیره کیش، قشم و هنگام می باشند.

جزیره هندورابی نیز از آن مناطقی است که کمتر کسی برای گردشگری و مسافرت آن را انتخاب می کند و از همین رو نسبت به دیگر جزایر و شهرهای جنوبی پرطرفدارتر می باشد.

جزیره هندورابی منطقه ای بسیار کوچک و سرشار از آرامش است که در منطقه خلیج فارس قرار دارد.

هندورابی؛ جزیره‌ای جالب و دیدنی در جنوب ایران

آشنایی با هندورابی

در آب‌های پیرامون جزیره هندورابی، صخره‌های مرجانی زیادی وجود دارند؛ از همین رو، موجودات آبزی زیادی در آنجا زندگی می‌کنند. از جمله ماهی‌های اطراف جزیره هندورابی می‌توان به جراح ماهی، طوطی ماهی، یونیک، پیکاسو، ملوان و ماهی تن دم زرد اشاره کرد.

علاوه بر این، داخل جزیره، در اواخر زمستان و تا ابتدای تابستان، لاکپشت‌های زیادی برای تخم‌گذاری به سواحل هندورابی می‌آیند که مناظری بسیار تماشایی و شگفت‌انگیز را ایجاد می‌کنند. پرندگانی همچون شاهین و باز نیز در هندورابی به چشم می‌خورند.

در اسناد تاریخی دو دلیل برای نام‌گذاری هندورابی آمده است. در این اسناد، از جزیره هندورابی با نام «ابرون» یاد می‌شود؛ با این حال، هلندی‌ها در سال ۱۶۴۵ میلادی، نام «هورن» را روی این جزیره گذاشتند؛ از همین رو، احتمال دارد که این دو نام در گویش مردم و در گذر زمان، به «هندورابی» تغییر پیدا کرده‌اند.

از سوی دیگر و بنابر افسانه‌ای قدیمی، عاشق و معشوقی به نام هند و رابی به این جزیره سفر می‌کنند تا باقی زندگی خود را در آنجا بگذرانند و از آن زمان،‌ این جزیره به نام هندورابی شهرت یافته است.

هندورابی؛ جزیره‌ای جالب و دیدنی در جنوب ایران

در حال حاضر، مشخص نیست که دقیقا از چه زمانی انسان‌ها در جزیره هندورابی ساکن شده‌اند یا دلیل مهاجرت آن‌ها به این جزیره چه بوده است؛ با این حال، مورخان بر این باور هستند که در زمان استعمار مناطق جنوبی ایران به دست پرتغالی‌ها، یعنی از سال ۱۵۰۲ تا ۱۶۴۸ میلادی، آن‌ها هندورابی را به یکی از پایگاه‌های نظامی و همچنین بازرگانی مهم خود تبدیل کردند.

امروزه می‌توان بقایایی از ساختمان‌های قدیمی متعلق به پرتغالی‌ها را در بخش‌هایی از جزیره مشاهده کرد. هنگام جنگ جهانی اول، اقوام مهاجر، هندورابی را به‌عنوان قشلاق خود انتخاب کردند؛ آن‌ها در آن زمان زندگی خود را با ماهیگیری و دامداری سپری می‌کردند.

خرابه‌های روستاهای «الدورات» و «الصراه» از جمله بناهای به‌جای‌مانده از همین اقوام مهاجر است.

جاذبه‌های دیدنی هندورابی

روستاهای قدیمی جزیره

جزیره هندورابی، روستایی به همین نام دارد. در راهنمای سفر به هندورابی به دیدن روستایی با خانه هایی سنتی که از سنگ، مرجان ها و گچ ساخته شده اند، بروید. تعدادی از آن ها، به شیوه خانه های امروزی مرمت و بازسازی شده اند.

هندورابی؛ جزیره‌ای جالب و دیدنی در جنوب ایران

در این روستا اتاقی به عنوان مدرسه و یک مغازه کوچک به عنوان فروشگاه و سوپرمارکت وجود دارد. زبان مردم این جزیره اغلب، عربی است. با این وجود، تعدادی نیز فارسی می دانند و اگر عربی نمی دانستید هیچ نگران نباشید.

باز هم می توانید فارسی با تعدادی از اهالی روستا صحبت کنید. کودکان مدرسه ای این روستا را در لباس های محلی خواهید دید که به شما گردشگران بسیار کنجکاوانه می نگرند و شاید برای فروش یکی از صنایع دستی خود، به سمت شما بیایند.

در سفر به جزیره هندورابی با یکی از صحنه های تاریخ ایران نیز، روبرو می شوید. دو روستای الدورات و الصراۀ در کنار روستای هندورابی قرار گرفته اند. در هنگامی که پرتغالی ها در جنوب ایران پایگاه داشتند، در این جزیره سکونت می کردند و هندورابی یکی از پایگاه های جنگی ارتش پرتغالی ها در جنگ بوده است. شاید هنوز بتوانید خرابه ها و ویرانه های روستای پرتغالی را ببینید و گذشته را تصور کنید.

قبرستان جزیره

هنگامی که به بازدید از روستاها و خرابه های الدورات و الصراۀ می روید، قبرستانی قدیمی را در کنار آن ها خواهید دید.

هندورابی؛ جزیره‌ای جالب و دیدنی در جنوب ایران

قبرستانی که در آن، نه تنها ایرانیان، بلکه پرتغالی ها هم به خاک سپرده شده اند. قبور با سنگ هایی که نشان دهنده جنسیت دفن شده است، تنها نشان دهنده شخص بوده و هیچ نشانی از نام شخص مدفون شده نیست. بر روی قبرهای مردان تنها یک سنگ و بر روی قبرهای زنان دو سنگ گذاشته شده است. در نتیجه، این قبرستان قدیمی، با دیگر قبرستان های ایران بسیار متفاوت است.

مسجد جزیره

مسجد تک مناره اهل سنن در این جزیره، تنها مسجدی است که به شیوه های سنتی ساخته شده است. این مسجد زیبا گنجایش تمام اهالی جزیره را دارد و با سیمان و خاک ساخته است. با این وجود، همچنان حال و هوای سنتی و بافت تاریخی خود را حفظ نموده است.

سواحل بکر و دست نخورده هندورابی

در راهنمای سفر به هندورابی جای تفریحات آن خالی است. خوشبختانه هنوز هم می توان در خلیج فارس، جزیره ای را تماشا کرد که هنوز گردشگران و شلوغی محیط آن را تغییر نداده است.

سواحل بکر، آرام و دست نخورده در سفر به جزیره هندورابی انتظار گردشگرانی را می کشد که به دنبال آرامش هستند.

هندورابی؛ جزیره‌ای جالب و دیدنی در جنوب ایران

این سواحل برای بازی های ساحلی بسیار مناسب است. سواحل شن های نرم، آب هایی سبز رنگ و مرجانی خلیج فارس با صخره هایی عجیب و غریب که توسط امواج دریا تراشیده شده اند، در سوی دیگر جزیره قرار دارند. صخره ها، محیطی مرموز و جذاب را برای عکاسی به وجود آورده اند. در اینجا، غارهایی کوچک و بزرگ وجود دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید