نمایندگان مجلس کلیات طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را به تصویب رساندند.

موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون کنکور / نمایندگان موافق و مخالف چه گفتند؟

به گزارش سلام‌نو به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس،گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره  طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور را بررسی کرده و در نهایت کلیات این طرح را به تصویب رساندند.

علی خضریان در مخالفت با کلیات این طرح، بیان کرد: در این طرح اصلاحی سوابق تحصیلی دانش آموزان مورد نیاز است و کار جدیدی صورت نگرفته که بخواهیم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را تغییر دهیم. باید مقابل مافیای کنکور بایستیم. در آزمون تشریحی امکان تقلب کمتر می شود و برگزاری آزمون در مدرسه ای غیر از مدرسه محل تحصیل دانش آموز راه تقلب را می بندد و معلم هایی که برگه ها را تصحیح می کنند اطلاعی از اسامی دانش آموزان ندارند.

محمدمهدی زاهدی نیز در مخالفت با کلیات این طرح، تصریح کرد: من به دلایل مختلف با ورود مجلس به مسئله کنکور در این مقطع زمانی مخالف هستم چرا که بعد از ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع مصلحت نیست مجلس به آن ورود کند و قطعا شورای نگهبان در مورد آن موضع گیری خواهد کرد. امروز مجلس باید تصمیم انقلابی و کارشناسانه بگیرد، آیا ما می خواهیم کنکور همچنان باشد و مافیای کنکور در پشت صحنه به فعالیت خود ادامه دهند یا خیر؟ و آیا می خواهیم به این موضوع رأی دهیم که فرزندانمان با درک عمیق مطالب درسی خود را نشان دهند؟

وی در ادامه اظهار کرد: ممکن است گفته شود که امکانات آموزشی تهران و شهرهای بزرگ در شهرهای کم برخوردار و روستاها وجود ندارد و این باعث ایجاد بی عدالتی می شود. اولا محتوای درسی ملاک خواهد بود و ثانیا ما براساس آنچه که با شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئولان شورای سنجش و پذیرش صحبت کردیم بنا است برای مناطق مختلف ارزیابی های متفاوتی اعمال شود.

معین الدین سعیدی در مخالفت با کلیات این طرح، تصریح کرد: ما با در نظر گرفتن این طرح یا تاثیر قطعی معدل را کاهش می‌دهیم و یا از بین می‌بریم. متأسفانه در موارد متعدد این طرح دغدغه‌هایی مبنی بر اینکه ما باید صدای مردم را در این بخش بشنویم نمی‌بینم لذا این طرح به واقع به دغدغه‌های مردم پاسخ نمی‌دهد. عملاً این طرح باعث تغییرات اساسی در قانون و همچنین عملکرد سازمان سنجش نمی‌شود. با در نظر گرفتن این طرح متاسفانه ما بچه‌های مردم را در موضوع حذف تاثیر قطعی معدل سر کار می‌گذاریم.

محمد رشیدی نیز در موافقت با کلیات این طرح بیان کرد: باید صدای مردم را بشنویم و نگران جوانانی باشیم که تشویش ذهنی دارند. چند ماه است که پیامک های میلیونی و مراجعات متعدد از سوی جوانان داریم لذا ما به عنوان نماینده آن ها، مسئول دنبال کردن نگرانی های آن ها هستیم. وزیر علوم نیز به عنوان متولی و مسئول پذیرش دانشگاه ها، موافق طرح فعلی کمیسیون آموزش است. همچنین این اصلاح باعث اهمیت دادن به هر دو بعد دروس تخصصی و عمومی می شود. کیفیت آموزش در همه نقاط ایران یکسان نیست و دانش آموزی در دورترین روستای ایران آموزشی را که یک دانش آموز در پایتخت می بیند را ندارد از این رو نباید یک آزمون در سراسر کشور ملاک باشد.

محمدتقی نقدعلی در موافقت با کلیات این طرح، بیان کرد: جایی که مجلس قانون‌گذاری کرده شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید ورود کند و دراین خصوص مجلس سال ۹۲ مصوبه‌ای داشته که به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدم دارد و امروز مجلس می‌خواهد مصوبه قبلی خود را به تعبیر نایب رئیس مجلس اصلاح کند. متاسفانه ماه‌ها است که با اعصاب و روان دانش‌آموزان بازی شده و صدها پیام و تماس از طرف دانش‌آموزان به نمایندگان مجلس گرفته می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: آیا در مدارسی که مبالغ کلان از دانش‌آموز می‌گیرند عدالت رعایت می شود و معدل به حق به دانش‌آموز تعلق می‌گیرد. انتظار می رود نمایندگان با موافقت با مصوبه کمیسیون آموزش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ملغی کنند.

علی بابایی کارنامی در موافقت با کلیات این طرح، بیان کرد: برخی در شرایط فعلی این طور وانمود می‌کنند که مجلس در جاهایی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مدنظر است نباید ورود کند. در پاسخ به این ادعاها باید گفت که اتفاقا شأن مجلس همین است. مجلس هرجا احساس کند حقی از مردم گرفته می‌شود باید به آن مسئله پرداخته و آن موضوع را برطرف کند. با این حال باید تاکید کنم که نظر مجلس و شورای انقلاب فرهنگی در این بخش با هم مغایرتی ندارد.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید