جو بایدن گفت: به توافق برای آزادی «گروگان‌ها» از دست حماس نزدیک هستیم.

بایدن:  آزادی گروگان‌ها از غزه نزدیک است

به گزارش سلام نو به نقل از مشرق، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در حاشیه مراسم روز شکرگزاری در کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا به توافق برای آزادی گروگانها نزدیک هستیم؟ گفت: معتقدم به این توافق نزدیک هستیم.

خبرنگاری در حاشیه مراسم روز شکرگزاری در کاخ سفید از جو بایدن که مسن ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا بوده و امروز ۲۰ نوامبر روز تولد اوست و ۸۱ ساله شده است، پرسید: آقای رئیس‌جمهور، آیا به توافق آزادی گروگان‌ها نزدیک هستیم؟

بایدن پاسخ داد: معتقدیم به این توافق نزدیک هستیم اما آمادگی گفتگو با شما را در این زمینه ندارم.

خبرنگار دوباره پرسید: چنین اعتقادی دارید؟

بایدن با صدای بلند پاسخ داد: بله.

پیش از این نیز بایدن در ۲۳ آبان ماه در پاسخ به سوال خبرنگاران در باره آزادی اسرای در دست حماس گفت: «من هر روز مشغول گفتگو با افراد دخیل در مذاکرات آزادسازی گروگان‌ها هستم. معتقدم آزادی آنها اتفاق خواهد افتاد اما نمی خواهم وارد جزئیات شوم.»

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به اینکه پیام او به خانواده های اسرای چیست؟ گفت: « منتظر بمانید. به آنجا می رسیم».

کاخ سفید ۲۶ آبان ماه اعلام کرد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره آزادی فوری اسرای در دست حماس و نیز سوخت رسانی به نوار غزه با شیخ تمیم بن حمد ال ثانی امیر قطر گفتگو کرد.

کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا امروز با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر گفتگو کرد. آنها در مورد نیاز به آزادی فوری تمامی گروگان‌هایی که توسط حماس نگهداری می‌شوند، گفتگو کردند. رهبران دو کشور همچنین در مورد تلاش‌های جاری برای افزایش جریان کمک‌های بشردوستانه حیاتی به غزه و موافقت اسرائیل با از سرگیری ارائه سوخت به کمک‌های حیاتی بحث و توافق کردند که در خصوص این مسایل ارتباط نزدیک خود را حفظ کنند.

روزنامه واشنگتن پست ۲۸ آبان ماه اعلام کرد که اسرائیل، آمریکا و حماس به توافق آزمایشی دست یافته‌اند که بر اساس آن، در ازای وقفه‌ای پنج روزه در درگیری‌ها،ده‌ها تن از اسرایی که در غزه هستند، آزاد می‌شوند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از منابع آگاه نوشت که این توافق در ۶ صفحه تنظیم شده است و طبق آن همه طرف‌ها، عملیات رزمی را دست کم به مدت پنج روز متوقف کرده و «ابتدا ۵۰ یا تعداد بیشتری از اسرا در گروه‌های کوچک و هر ۲۴ ساعت یکبار آزاد می‌شوند.» اما هنوز مشخص نیست که دقیقا چه تعداد از ۲۳۹ اسیری که در غزه هستند، آزاد می‌شوند.

این گزارش افزود که همچنین قرار است میزان بیشتری از کمک‌های بشردوستانه اجازه ورود به غزه را پیدا کنند.

به نوشته واشنگتن پست به نقل از دیپلمات‌های عرب و غیرعرب، چارچوب این توافق پس از چند هفته گفت‌وگو میان اسرائیل، آمریکا و حماس در دوحه پایتخت قطر مشخص شد. به گفته آنها، این گفت‌وگوها به طور غیرمستقیم و با میانجیگری قطر انجام شد.

بر اساس این گزارش، تاکنون هنوز مشخص نشده است که اگر شرایط مهیا باشد آیا اسرائیل با وقفه موقت حملات به غزه موافقت خواهد کرد یا خیر.

یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، گفت: تصمیم‌گیری برای اسرائیل در مورد این توافق سخت است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در داخل تحت فشار است تا اسرا را بازگرداند اما صداهای دیگری نیز شنیده می‌شود که از او می‌خواهند در مورد آزادی اسرا معامله نکند.

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای در واکنش به گزارش واشنگتن‌پست گفته بود: هنوز توافقی حاصل نشده است اما ما برای رسیدن به توافق سخت تلاش می‌کنیم.

افکار عمومی در سرزمین های اشغالی فلسطین نه تنها کابینه نتانیاهو را مسوول شکست از مقاومت فلسطین در عملیات طوفان الاقصی می دانند، بلکه کابینه بنیامین نتانیاهو را مسوول کشته شدن اسرای اسرائیلی در غزه می‌داند.

در عین حال مقاومت فلسطین با اشاره به حضور اسرای اسرائیلی در غزه، درباره احتمال کشته شدن آنها در حملات هوایی این رژیم به نوار غزه هشدار داده بود.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید