انتخابات مجلس نزدیک است و مثل همیشه یکی از مسائل جالب برای اهالی سیاست این است که چه کسی قرار است بر صندلی ریاست مجلس تکیه کند؟

چه کسی رییس مجلس آینده می‌شود؟

یاسمین طالقانی در آرمان ملی نوشت: رئیس مجلس دوازدهم کیست؟ پاسخ به این سوال در این مقطع مشکل است چرا که در وهله نخست نتیجه بررسی هیات نظارت اعلام نشده و از سوی دیگر مشخص نیست چه افرادی رای لازم برای ورود به بهارستان را کسب می‌کنند. برخی معتقدند اصولگرایان قدیمی مانند قالیباف، باهنر، آقاتهرانی حتی مصری و نیکزاد برای ریاست مجلس دوازدهم مطرح هستند.

قالیباف می‌ماند؟

بسیاری معتقدند قالیباف شانس بالایی برای بقا بر کرسی ریاست مجلس دارد اما از سوی دیگر جبهه پایداری از تلاشی برای حذف او از این کرسی دریغ نمی‌کند و احتمالا تلاش می‌کند آقاتهرانی را رقیب جدی قالیباف کند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به تلاش‌های اخیر جریان خالص‌ساز برای حذف قالیباف از مجلس بعدی، گفت: تفکری مانند تفکر قالیباف کاملا با شعارهای انقلابی و جمهوری اسلامی به‌نام جمهوریت و اسلامیت تطبیق دارد و خود را در چارچوب نظام، انقلاب و مردم تعریف می‌کند، به این معنی که هم جانب مردم را دارد و هم از مسیر انقلاب خارج نمی‌شود اما جریانی است که همین تفکر را هم قبول ندارد و به‌دنبال رادیکال شدن جریان فکری هستند که در نتیجه آن جامعه را به انحراف بکشند، این جریان در هر جریانی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا آسیب‌زاست. جریان خالص‌سازی در قالب اصولگرایی مطرح شده اما با اصولگرایی همخوانی ندارد. شهریار حیدری یادآور شد: اصولگرایی تعریفی دارد که رهبر انقلاب دقیق اصول را تعریف کردند و اصلاح‌طلبی را هم تعریف کردند. در هر صورت این جریان‌ها لازم هستند و حضور آنها ضرورت دارد کما اینکه اگر جریان اصلاح‌طلب به‌دنبال اصلاح امور جامعه باشد و نقاط ضعف را برکنار کند، برای جامعه ضرورت دارد. اصولگرا هم به همین معنی است یعنی اصولی که پایه‌های نظام، انقلاب و کشور را حفظ می‌کند و به‌دنبال تقویت پایه‌های نظام، انقلاب و ارزش‌هاست در عین حال به‌دنبال ارتقای همه جانبه کشور است. اما اگر جریانی وجود دارد که از اساس هیچ‌کدام از این جریان‌ها و امور را قبول ندارد اما به‌دلیل اینکه نمی‌تواند به صراحت شمشیر بکشد در قالب یک رویکرد سیاسی، خالص‌سازی را دنبال می‌کند.

باهنر بر کرسی ریاست؟

محمدرضا باهنر هم از گزینه‌های جدی برای ریاست مجلس دوازدهم است. این چهره اصولگرا که ۱۲ سال نایب‌رئیس مجلس بود و تجربه کافی برای اداره مجلس را دارد. به‌طور طبیعی جبهه پایداری در مقابل ریاست او صف‌کشی می‌کند و ترجیح می‌دهد چهره اعتدالی به این جایگاه نرسد.  باهنر چندی پیش گفته بود: «من نسبت به تفرقه در جریان اصولگرا کمی بیمناک هستم و همواره تلاش کردم که شخصیت‌های حقوقی مشهور اصولگرا را متحد کنم.» به احتمال زیاد منظور او جبهه پایداری است و خودش به‌خوبی می‌داند در مجلس دوازدهم چالش‌های جدی با اعضای این جبهه خواهد داشت اما اگر وزن میانه‌روها در مجلس دوازدهم به اندازه کافی باشد، باهنر می‌تواند از سد جبهه پایداری عبور کند.

*آقاتهرانی هم به ریاست فکر می‌کند؟

شنیده می‌شود مرتضی آقاتهرانی گزینه جبهه پایداری برای ریاست مجلس است اما به‌نظر نمی‌رسد شانس زیادی برای جلوس بر این کرسی داشته باشد. محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا گفت: مجموعه جبهه پایداری علاقه‌مند است آنقدر میزان مشارکت در انتخابات کم باشد که مجلس در دست خودش باشد. در واقع پایداری دنبال مشارکت حداقلی پیروزی حداکثری است و می‌کوشد تا زمان برگزاری انتخابات به این هدف جامه عمل بپوشانند تا شانس پیروزی خود را به حداکثر ممکن برسانند. پایداری می‌خواهد رئیس مجلس آینده از این مجموعه باشد، اگر هفته‌ها و ماه‌های آینده سیاست انتخاباتی مجلس آینده طوری پیش رود که مشابه انتخابات مجلس یازدهم و انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم باشد، از همین الان می‌توان ریاست آقاتهرانی را بر مجلس آینده تبریک گفت.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید