بریتانیا دو تاج مهم سنت ادوراد و امپراطوری و الماس خاص کوه نور را در اختیار دارد، اما این سه گنجینه مهم نماد چه هستند؟

۲ تاج مهم بریتانیا و الماس عجیب کوه نور

سلام نو - سرویس گردشگری: در قلب گنجینه سلطنتی بریتانیا یک جفت تاج قرار دارد که هر کدام داستانی به اندازه چند قرن سلطنت دارند. تاج سلطنتی و تاج سنت ادوارد، نمادهای سلطنتی بریتانیا و مزین به جواهرات هستند.

دو تاج سنت ادوارد و تاج امپراتوری نمادهای زنده تاریخ، سنت و هویت یک ملت هستند. این تاج ها ماهیت چند وجهی سلطنت بریتانیا را در بر می‌گیرند.

با هم نگاهی به این دو تاج و یک الماس مهم داریم؛ الماس کوه نور.

تاج سنت ادوارد، ۱۶۶۱

تاج سنت ادوارد نمادین‌ترین و مورد احترام ترین تاج های بریتانیا باشد. این تاج که در سال ۱۶۶۱ برای تاجگذاری چارلز دوم ساخته شد، نام خود را از سنت ادوارد که به دلیل تقوا و نقش خود در تأسیس کلیسای وست مینستر مشهور است، گرفته است. این پیوند مقدس هاله‌ای الهی به تاج می بخشد و آن را فراتر از تزئینات سلطنتی صرف می کند.

اهمیت تاج سنت ادوارد در مراسم تاجگذاری به اوج خود می رسد. به طور سنتی، پادشاه با این نماد باشکوه قدرت و حق الهی مسح و تاج گذاری می شود. وقار و عظمت آیین تاج گذاری بر تداوم تاریخی سلطنت و پیوند آن با قرن ها سنت تأکید می کند.

تاج سنت ادوارد فراتر از جذابیت زیبایی‌شناختی، نمادگرایی عمیقی دارد. این نشان دهنده تداوم سلطنت است و حاکمیت کنونی را به دودمان حاکمان مرتبط می کند که به دوران قرون وسطی باز می گردد. شکوه سلطنتی تاج نشان دهنده عظمت سلطنت است، در حالی که مفاهیم مذهبی نقش پادشاه را به عنوان یک شخصیت مقدس با حکم الهی برای حکومت بازتاب می دهد.

طراحی تاج گواهی بر مهارت ماهرانه سازندگان آن است. تاج سنت ادوارد که از طلای جامد ساخته شده است، با انبوهی از جواهرات گرانبها، از جمله الماس، یاقوت، یاقوت کبود، و زمرد تزئین شده است. قوس‌های تاج با مخمل بنفش روشن پوشانده شده‌اند که طعمی از شکوه و سلطنت را اضافه می‌کنند. صلیب مالتی در راس خود، با یک آمتیست بزرگ، شکوفایی نهایی را به این شاهکار صنایع دستی سلطنتی اضافه می کند.

تاج سنت ادوارد
تاج سنت ادوارد

نکات مهم درباره تاج سنت ادوارد

قاب طلای جامد باشکوه ۲.۲۳ کیلوگرم (نزدیک به ۵ پوند) وزن دارد و با سنگ های نیمه قیمتی تزئین شده است.

تاج سنت ادوارد برای تاجگذاری چارلز دوم ساخته شد تا جایگزین تاج قرون وسطایی شود که توسط نمایندگان پارلمان در سال ۱۶۴۹ پس از اعدام شاه چارلز اول ذوب شد.

تاج سنت ادوارد آخرین بار در سال ۲۰۲۳ برای تاج گذاری چارلز سوم استفاده شد

تاج امپراتوری، ۱۹۳۷

تاج امپراتوری، ۱۹۳۷
تاج امپراتوری روی تابوت ملکه الیزابت

تاج امپراتوری تاجی است که پادشاه هنگام خروج از کلیسای وست مینستر پس از تاجگذاری بر سر می گذارد. همچنین در مناسبت های دولتی دیگر از جمله افتتاحیه سالانه ایالتی پارلمان استفاده می‌شود.

تاج امپراتوری ایالتی که در سال ۱۹۳۷ برای تاجگذاری پادشاه جورج ششم ایجاد شد، شاهکاری از هنر و طراحی است. این تاج که از طلای جامد ساخته شده است با مجموعه ای خیره کننده از سنگ های قیمتی گرانبها از جمله الماس، یاقوت کبود، زمرد و یاقوت تزئین شده است.

فراتر از ظاهر آراسته خود، تاج دولتی امپراتوری نمادی از اقتدار مستقل است. هنگامی که یک پادشاه جدید به تاج و تخت می رسد، تاج یک عنصر حیاتی در مراسم تاج گذاری است که نشان دهنده انتقال قدرت و وظیفه مقدس حاکم است. جواهرات تعبیه شده در تاج دارای اهمیت نمادین هستند و هر گوهر به روایت سلطنت، سنت و هویت ملی کمک می کند.

پوشیدن تاج سلطنتی یک ژست نمادین است که با چالش های خاص خود همراه است. با وزن تقریبی ۲.۳ پوند، تاج یک وزنه فیزیکی است که یادآور مسئولیت‌های سلطنت است. کنار هم قرار گرفتن وزن آن با زیبایی سلطنتی آن لایه ای از پیچیدگی را به نمادهای تعبیه شده در این قطعه نمادین از رگالیا اضافه می کند.

تاج امپراتوری توسط جواهرسازان مشهور بریتانیایی گارارد و شرکا ساخته شد. گارارد و شرکا سابقه طولانی در ساخت جواهرات سلطنتی دارد و از اوایل قرن نوزدهم مسئولیت جواهرات رسمی سلطنت بریتانیا را بر عهده داشته است. این شرکت مسئول ساخت و نگهداری بسیاری از قطعات مهم از رگالیاهای سلطنتی، از جمله تاج، تاج و سایر اقلام تشریفاتی بوده است. تاج سلطنتی، با طراحی پیچیده و مجموعه ای خیره کننده از جواهرات شاهکار گارارد و شرکا است.

نکات مهم درباره تاج امپراتوری

این تاج از طلا ساخته شده و با ۲۸۶۸ الماس، ۱۷ یاقوت کبود، ۱۱ زمرد، ۲۶۹ مروارید و ۴ یاقوت ساخته شده است.

تاج شامل برخی از معروف ترین جواهرات بریتانیا از جمله یاقوت شاهزاده سیاه، یاقوت کبود استوارت و الماس کولینان است.

یاقوت کبود سنت ادوارد، که در مرکز بالاترین صلیب قرار دارد، ظاهرا در مقبره شاه ادوارد کشف شده است.

تاج سلطنتی برای تاجگذاری پادشاه جورج ششم در سال ۱۹۳۷ ساخته شد و جایگزین تاج ساخته شده برای ملکه ویکتوریا در سال ۱۸۳۸ شد.

الماس کوه نور

الماس کوه نور یکی از معروف ترین الماس های جهان است. این الماس که احتمالاً از معادن گلکوندا در مرکز جنوب هند کشف شده است تاریخچه‌ای آشفته داشته است.

این الماس جفتِ الماس پرآوازه دریای نور است که هر دو از کهن‌ترین جواهرات شناخته شده در جهان هستند. این الماس درشت که نماد فتح است سال‌ها میان حاکمان هند، مغولستان، افغانستان، ایران و بریتانیا دست به دست شده‌است.

الماس کوه نور که بر روی تخت طاووس بود، در ابتدا در جنگ ایران و هند توسط نادرشاه از هند به ایران آورده شد و پس از مرگ نادرشاه از روی تخت کنده و از ایران خارج شد. پس از الحاق پنجاب در سال ۱۸۴۹، در زمان سلطنت ۱۱ ساله ماهاراجه امپراتوری سیک، دولیپ سینگ، که تحت تأثیر سایه حکومت می‌کرد. متحد کمپانی، گلاب سینگ، اولین مهاراجه جامو و کشمیر که قبلاً این سنگ را در اختیار داشت، توسط کمپانی هند شرقی به ملکه ویکتوریا داده شد.

۲ تاج مهم بریتانیا و الماس عجیب کوه نور
الماس کوه نور

شرکت هند شرقی این جواهر را از مهاراجه دولیپ سینگ در سال ۱۸۴۹ به عنوان شرط معاهده لاهور گرفت. این پایان جنگ های انگلیس و سیک در پنجاب، در شمال هند امروزی و شرق پاکستان بود. معاهده تصریح کرد که جواهر به ملکه ویکتوریا تسلیم شود.

الماس کوه نور ۱۰۵.۶ قیراط وزن دارد. زمانی بسیار بزرگتر بود اما در سال ۱۸۵۲ برای بهبود درخشندگی و مطابقت با ذائقه اروپایی معاصر دوباره برش داده شد. افسانه های متعدد معتقدند که الماس باعث خوش‌شانسی یا بدشانسی می‌شود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید