در روزگارانی که تهران در مقایسه با پایتخت‌های مدرن اروپایی، گامی نو در مسیر توسعه برداشته بود، نیاز به سامانه‌ای نوین برای حمل‌ونقل عمومی، بیش از پیش احساس می‌شد.

اولین کالسکه‌ی تهران: هدیه‌ای از لندن برای فتحعلی شاه

به گزارش سلام نو آنطور که فرادید نوشته است تا پیش از روی کار آمدن قاجارها و در اواسط این دوران، مردم برای جابه‌جایی در شهر، یا از چهارپایان استفاده می‌کردند یا با پای پیاده به مقصد خود می‌رفتند.

اهمیت موضوع حمل‌ونقل و استفاده از سیستم‌های نوین برای تسهیل امور زندگی و افزایش سرعت در کارها، از بدو تولد بشر تا به امروز، به‌ویژه در کلان‌شهرها، بر کسی پوشیده نیست. در پایتخت قاجارها نیز، این موضوع از اهمیتی دوچندان برخوردار بود. ورود اولین کالسکه به تهران، به عنوان اولین وسیله‌ی حمل‌ونقل عمومی، حکایتی جالب و شنیدنی دارد.

هدیه‌ای از لندن

در آن زمان، همسایه‌ی سلطه‌طلب ایران، روسیه، در پی کشورگشایی و توسعه‌ی امپراطوری خود بود. این ماجرا، سرآغاز جنگ‌های طولانی ایران و روسیه شد. شکست‌های پی‌درپی ایران در این جنگ‌ها، به دلیل نداشتن دانش جنگی و سلاح‌های به‌روز، نگرانی ابرقدرت‌های آن دوره، از جمله امپراطوری بریتانیا را برانگیخت. چرا که توسعه‌ی قلمرو روس‌ها در ایران، مستعمرات بریتانیا در هندوستان را به خطر می‌انداخت.

هیئتی از لندن و هدیه‌ای برای شاه

برای حل این دعوای بی‌پایان، هیئتی از انگلستان راهی خاورمیانه و تهران شد. این هیئت، هدیه‌ای جالب برای شاه قاجار به همراه داشت. «شهرام جبارزادگان»، کارشناس حوزه حمل‌ونقل، در این باره می‌گوید: «در سال ۱۱۸۹ شمسی، برای نخستین بار، هیئتی انگلیسی به سرپرستی دیپلماتی به نام «سرگور اوزلی» راهی تهران شد و کالسکه‌ای را به فتحعلی شاه قاجار هدیه داد.»

آشنایی مردم با کالسکه

این کارشناس، کالسکه‌ی اهدایی انگلیسی‌ها را نخستین وسیله‌ی مدرن حمل‌ونقل عمومی می‌داند که وارد تهران و دربار پادشاهان قاجار شد. به مرور زمان، با توسعه و گسترش حمل‌ونقل عمومی در دوران قاجار، مردم با کالسکه آشنا شدند و در سال ۱۲۳۰ شمسی، کالسکه به وسیله‌ای فراگیر برای حمل‌ونقل و رفت‌وآمد در شهر تهران تبدیل شد.

دشواری‌های رانندگی در تهران قدیم

جبارزادگان در ادامه به سختی‌ها و دشواری‌های رانندگی کالسکه در کوچه‌پسکوچه‌های تهران قدیم اشاره می‌کند و می‌گوید: «تهران در دوره قاجار، هنوز چهره‌ی یک شهر مدرن را به خود نگرفته بود و حال و هوای روستایی خود را حفظ کرده بود. رانندگی کالسکه در خیابان‌ها و کوچه‌پسکوچه‌های پر از گل و لای، با خطر تصادف با چهارپایان همراه بود و خبری از قوانین رانندگی و کالسکه‌رانی نیز نبود. در واقع، کالسکه برای تردد در تهران با شرایط آن روزگار، چندان وسیله‌ی حمل‌ونقل مناسبی محسوب نمی‌شد.»

داستان‌های جالب کالسکه در تهران

راندن کالسکه در خیابان‌های خاکی و ناهموار تهران، عبور از میان گله‌های گوسفند و چهارپایان، و تصادفات گاه و بیگاه، داستان‌ها و خاطرات جالبی از اولین کالسکه‌های تهران به یادگار گذاشته است. ورود کالسکه به تهران، اگرچه گامی نو در مسیر توسعه‌ی حمل‌ونقل عمومی بود، اما با چالش‌های متعددی نیز همراه بود که در گذر زمان و با چالش‌های متعددی نیز همراه بود که در گذر زمان و با تلاش برای ساماندهی حمل‌ونقل عمومی، به تدریج برطرف شدند. ورود کالسکه به تهران، آغازگر تحولی بزرگ در سیستم حمل‌ونقل پایتخت بود و گامی مهم در مسیر مدرنیته و پیشرفت به حساب می‌آید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید