۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸
کد خبر: 55500862

درباره ترکیب‌بندی آینده و مواضع مجلس، برخی گمانه زنی‌ها مبنی بر کنار گذاشتن قالیباف و ریاست پایداری بر مجلس است.

کی رئیس مجلس دوازدهم می‌شود؟

به گزارش سلام نو، انتخابات مجلس دوازدهم هم انجام شد و اصلاح طلبانی که به سوی ارائه لیست رفته بودند در تهران موفقیتی کسب نکردند و تنها تعداد اندکی در شهرستان‌ها با روحیه سیاسی میانه روی موفق به حضور در مجلس شدند. در این بین جناح‌های پیروز در مجلس نیز نزدیکی قابل توجهی به دولت دارند که ترکیب‌بندی آینده و مواضع مجلس را متفاوت‌تر از قبل می‌کند. مشخصاً برخی گمانه زنی‌ها مبنی بر کنار گذاشتن قالیباف و ریاست پایداری بر مجلس است.

بنابر روایت انتخاب، محمدصادق جوادی حصار، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره بدنه هوادار رئیسی در انتخابات گفت: میزان مشارکت فعلی پیش‌بینی ما هم بود و مشخص بود که در شهرهای بزرگ مشارکت اندک است. در طیف اصولگراها قطعاً با تردید مواجه هستیم. آن انسجامی که در تیم اصولگرایان حامی رئیسی وجود داشت، بدون شک از هم جدا شده‌اند. چون انتخابات مجلس پیش روی ما بود؛ چندان بحث دولت مطرح نیست. در مناطق متعددی مسائل قومی و محلی برای مردم مهم است؛ بنابراین این را نمی‌توانیم به حساب حمایت مطلق از رئیسی یا ترد مطلق دولت بگذاریم. اگر برای دولت بخواهیم سهمی قائل شویم باید در انتخابات ریاست جمهوری آن را بسنجیم. یک طیف روشنی از طرفداران رئیسی تحت عنوان پایداری‌ها و شریان رأی دادند.

وی در ادامه در رابطه با همراه بیشتر مجلس با دولت اظهار کرد: فرض را اگر بر این بگذاریم که مجلس با بدنه دولت شکل گرفت؛ کار مهمی برای دولت نمی‌توانند انجام دهند. تنها کار مهمی که می‌توانند انجام دهند، به فرض اتفاق گفتگوهای برجامی با دولت همراهی کنند و مانند دولت روحانی سد ایجاد نکنند. اگر این اتفاق بیوفتد که اتفاق لازمی هم هست، مهم‌ترین نقش مجلس در آنجاست. من تصور می‌کنم که پایداری‌ها می‌خواهند کارهای مهم به دست آن‌ها اتفاق بیوفتد و مشکلی هم با برجام ندارند. اگر برجام دوباره عملیاتی شود، این‌ها با رئیسی همراهی می‌کنند.

این فعال سیاسی درباره ریاست مجلس و ترکیب‌بندی جدید بیان کرد: به نظر من هنوز زود است درباره ترکیب مجلس و ریاست آن صحبت کنیم. در تهران ترکیب پایداری رأی آورده، اما در دیگرشهرها دیگر جناح‌ها رأی آورده‌اند. باید فراکسیون معتدلین را بررسی کنیم. اگر فراکسیون معتدلین سنگین باشد، طرفداران پایداری زیاد کاری نمی‌تواند انجام دهد. فراکسیون مستقلین نیز در مجلس اگر بتوانند منسجم عمل کنند، موازنه ایجاد می‌کنند. شاید از بین لیستی که رأی اول تهران را آوردند، آقای متکی یکی از کسانی باشد که برای ریاست مطرح شود.

جوادی حصار درباره پیام‌های این انتخابات برای اصلاح طلبان گفت: اصلاح طلبان به دو شکل با مسأله برخورد می‌کنند. اول اینکه مطرح کنند ما کاهش مشارکت را پیش‌بینی کرده بودیم؛ دوم اینکه این عدم نیامدن را به پای خود بگذارند و بگویند که این نیامده‌ها طرف ما هستند. در حالیکه در گفتمان دوم توفیقی برای اصلاح طلبان وجود ندارد. اگر گشایشی در کشور ایجاد شود و برجام حل شود و آزادی‌هایی داده شود، مردم دنبال آن مطالبات هستند نه اصلاح طلبان؛ اگر به این مطالبات پاسخ داده شود مردم به صندوق بازمی گردند. روزنه گشاها نیز احساس می‌کردند که کسی پای صندوق نمی‌آیند، اما رسالتی برای خود احساس می‌کردند که به این کار تن دادند.

219219

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید