تصور کنید ۳۸ میلیون سال پیش به اعماق جنگلی انبوه سفر می‌کنید. در میان انبوه درختان و گیاهان، شاهد صحنه‌ای عاشقانه از دو موریانۀ نر و ماده هستید که در حال جفت‌گیری هستند.

راز عاشقانه‌ای ۳۸ میلیون ساله در دل کهربا / تصویری ابدی از عشق دو موریانه در صمغ درخت

به گزارش سلام نو آنطور که فرادید نوشته است ۳۸ میلیون سال پیش، قطره‌ای صمغ از درختی ماقبل تاریخ بر روی زمین چکید و در لحظه‌ای ناب، دو موریانۀ نر و ماده را در آغوش عاشقانه خود جاودانه کرد. این کهربای حیرت‌انگیز، دریچه‌ای به سوی گذشته و رازهای ناگفته دنیای حشرات است.

کشف نادر، رازهای باستانی را برملا می‌کند

محققان اخیراً فسیلی نادر از یک کهربا را کشف کرده‌اند که دو موریانۀ نر و ماده را در آستانه جفت‌گیری، در آغوش خود حفظ کرده است. این کهربا که به عنوان قدیمی‌ترین و تنها نمونه باقی‌مانده از گونه "Electrotermes affinis" شناخته می‌شود، گواهی بر رفتارهای مشابه موریانه‌های امروزی و منقرض شده در میلیون‌ها سال پیش است.

چشمی به سوی گذشته

آلش بوچک، حشره‌شناس برجسته، این کهربا را در یک فروشگاه آنلاین فسیلی کشف کرد و بلافاصله به اهمیت آن پی برد. او می‌گوید: "فسیل‌های موریانه به وفور یافت می‌شوند، اما این قطعه منحصر به فرد بود زیرا حاوی یک جفت موریانه در آستانه جفت‌گیری بود. من صدها فسیل موریانه را دیده‌ام، اما هرگز چنین جفتی را مشاهده نکرده بودم."

رمزگشایی رازهای عاشقانه

این کهربا از معدن کالینینگراد در روسیه استخراج شده است. حباب‌های موجود در آن، قسمت خلفی شکم موریانه‌ها را پوشانده بود. به همین دلیل، تیم تحقیق با استفاده از تکنیک میکروتوموگرافی اشعه ایکس، تصویری سه‌بعدی از داخل فسیل تهیه کرد و جنسیت موریانه‌ها را شناسایی کرد.

لحظه‌ای عاشقانه در گذر زمان

موریانه‌های باستانی در این کهربا، در وضعیتی کاملاً نزدیک به هم حفظ شده‌اند. دهان موریانۀ ماده با شکم موریانۀ نر در تماس است. این تماس، بخشی از رفتار رایج پیش از جفت‌گیری در موریانه‌ها است که به "دویدن پشت سر هم" معروف است.

داستان ناگفته‌ای از عشق و زندگی

احتمالاً این دو موریانۀ عاشق، قبل از تماس با صمغ درخت، در خطی مستقیم به دنبال هم راه می‌رفته‌اند و قطره صمغ با فرو ریختن بر روی آن‌ها، حالتشان را تا حدی تغییر داده است.

این کهربای حیرت‌انگیز، نه تنها داستانی عاشقانه از ۳۸ میلیون سال پیش را روایت می‌کند، بلکه دریچه‌ای به سوی دنیای حشرات در دوران ماقبل تاریخ و رازهای ناگفته آن می‌گشاید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید