روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» مدعی شد که فرانسه و آلمان در پی تحریم ایران به بهانه ارائه موشک و سایر جنگ افزارها به متحدان منطقه ‌ای خود هستند.

مخالفت بورل با افزایش تحریم‌ها علیه ایران

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، وال استریت ژورنال به نقل از نامه ماه گذشته فرانسه، آلمان، هلند و پنج کشور دیگر اتحادیه اروپا به «جوسپ بورل» افزود که این اتحادیه باید تحریم های جدیدی را وضع کند و اجازه ‌دهد تا آن دسته از افراد ایرانی را که به ادعای این کشورها، شبه نظامیان منطقه را مسلح، تأمین مالی، مشاوره و هدایت می کنند، به همراه این گروه ها هدف قرار دهند.

بر اساس این گزارش، بورل در پاسخ به این نامه گفت: این کار را اکنون انجام ندهید.

در همین حال، وال استریت ژورنال به نقل از مقام های اتحادیه اروپا نوشت که این واکنش مورد حمایت واشنگتن بوده است.

این روزنامه آمریکایی همچنین به نقل از یکی از مقام های دولت بایدن نوشت که به اتحادیه اروپا اطلاع داده شده که واشنگتن از افزایش فشار بر تهران از طریق تحریم انتقال موشک ها و تجهیزات نظامی به شبه نظامیان منطقه و همچنین روسیه حمایت می کند.

بر اساس این گزارش، این اختلاف نظر که در نشست روز دوشنبه (۲۸ اسفند) وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا نیز سر باز کرد، چند روز پس از آن مطرح شد که اروپا و آمریکا متعهد شدند تا در صورت تحویل موشک های بالستیک ایرانی به روسیه، به سرعت و مشترکا تحریم های جدیدی را علیه تهران اعمال کنند.

این در حالی است که مقام های غربی گفتند که هیچ مدرکی دال بر تحویل این موشک ها وجود ندارد، اما مدعی شدند که بر اساس پیش بینی ها، این اقدام صورت گیرد.

وال استریت ژورنال بر اساس پیش نویس بیانیه اجلاس سران اتحادیه اروپا مدعی شد که رهبران این اتحادیه در نشست این هفته متعهد خواهند شد که در صورت تحویل موشک به روسیه، تحریم های هدفمند علیه افراد و نهادهای ایرانی را گسترش دهند.

به گفته مقام های آمریکایی، این تحریم ها می تواند شامل اقدام هایی برای جلوگیری از پرواز ایران ایر به اروپا باشد.

با این وجود مقام های اتحادیه اروپا به کشورهای عضو گفته اند که اقدام علیه ایران به دلیل حمایت از متحدانش می تواند تنش ها را در منطقه خاورمیانه تشدید کرده و دیپلماسی هسته ای را تضعیف کند.

به نوشته این منبع، بورل هفته گذشته در نامه‌ای به هشت کشور عضو اتحادیه اروپا نوشت که پیشنهاد آنها برای هدف قرار دادن فعالیت‌های بی‌ثبات ‌کننده منطقه‌ای ایران "دو صحنه" روسیه و خاورمیانه را با هم ترکیب کرده و این امر "می‌تواند پیامدهای بالقوه ناخواسته داشته باشد. "

وال استریت ژورنال با حساس خواندن برهه اخیر برای برای واشنگتن، افزود: به نظر می رسد که آمریکا و ایران هر دو به دنبال اجتناب از درگیری مستقیم هستند.

این روزنامه آمریکایی همچنین مدعی شد: در حالی که حوثی ها( انصارالله) و شبه نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه و عراق هدف واشنگتن و ارتش قرار گرفته اند، آمریکا مذاکرات غیرمستقیم با تهران را برای مهار تنش ها از سر گرفته است. مقامات آمریکایی همچنان تاکید می‌کنند که به دنبال راه‌حلی دیپلماتیک در مورد برنامه هسته‌ای ایران هستند.

با این حال، این نشریه به نقل از نامه ۲۶ فوریه (۷ اسفند) آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به بورل نوشت که وی از اتحادیه اروپا خواست تا "در اعمال تحریم‌های بیشتر علیه نهادها و افراد ایرانی درگیر در همکاری نظامی رو به رشد ایران با روسیه، به‌ویژه همکاری های موشکی و پهپادی" به واشنگتن بپیوندند.

یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شد که بلینکن هنگام نوشتن نامه مذکور از فشارهای ضد ایرانی ای فرانسه و آلمان بی خبر بوده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید