سازمان جهانی هواشناسی (WMO) اعلام کرد که سال ۲۰۲۳ از ژانویه تا دسامبر گرم‌ترین دوره، از زمان شروع ثبت دما بوده است.

زنگ خطر افزایش دما در جهان به صدا درآمد / آب شدن یخ‌های قطبی در وضعیتی بسیار نگران‌کننده
به گزارش سلام نو به نقل از آفتاب‌نیوز، این یافته از نکات محوری گزارش سالانه سازمان یادشده است که روز گذشته (سه‌شنبه) در دومین روز نشست سازمان ملل در ژنو ارائه شد.

بر اساس این گزارش میانگین هوا نزدیک به سطح زمین، ۱.۴۵ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح پایه قبل از انقلاب صنعتی بوده است. در حالی که بر اساس توافقنامه اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵، افزایش دما باید به ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از انقلاب صنعتی محدود شود.

«سلست سائولو»، دبیرکل WMO ضمن ارائه این گزارش گفت: گرم شدن اقیانوس‌ها، عقب‌نشینی یخچال‌های طبیعی و آب شدن یخ‌های قطبی در وضعیتی بسیار نگران‌کننده است.

در سال ۲۰۲۳، بیش از ۹۰ درصد اقیانوس‌ها تحت تأثیر گرمایش زمین قرار گرفتند. آمارها نشان می‌دهد که یخچال‌های طبیعی نیز بیشترین میزان ذوب یخ را از سال ۱۹۵۰ تجربه کرده‌اند. وسعت یخ‌های قطب جنوب نیز کمترین میزان خود را نشان می‌دهد به طوری که طبق داده‌های اواخر زمستان ۲۰۲۳، وسعت این یخ‌ها یک میلیون کیلومتر مربع کمتر از رکورد منفی قبلی بوده است.

به گزارش دویچه‌وله، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این کنفرانس هشدار داد رکوردهای متعدد گرما، کره زمین را سیاره‌ای در لبه پرتگاه نشان می‌دهد.

او در ادامه با اشاره به این که استفاده از سوخت‌های فسیلی منجر به بروز فاجعه آب و هوایی بی‌سابقه‌ای شده است، تاکید کرد زنگ خطر افزایش دما در جهان به صدا درآمده است. گوترش اوایل دسامبر ۲۰۲۳ و در جریان نشست دوهفته‌ای تغییرات اقلیمی در دبی نیز در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) نوشته بود: چه بخواهید و چه نخواهید، حذف تدریجی سوخت فسیلی اجتناب‌ناپذیر است. امیدواریم خیلی دیر نشود.

این اظهارات او در واکنش به کشورهای تولیدکننده نفت و گاز بوده است، کشورهایی از جمله کویت و عربستان سعودی که با به کارگیری واژه حذف سوخت‌های فسیلی در متن پیش‌نویس توافق نهایی این نشست مخالف بودند.

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
    0 0
    با افزایش دما زمین نابود نمی شود ابتدا گیاهان در دریا و خشکی سپس جانوران و در نهایت انسان از کره زمین ریشه کن می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید