مطالعات جدید نشان می‌دهد که ظرفیت‌های شناختی انسان‌های مدرن و نئاندرتال‌ها بسیار به هم نزدیک بوده است.

شباهت‌های شگفت‌انگیز؛ نئاندرتال‌ها هم مثل ما "خانه‌تکانی" می‌کردند!

به گزارش سلام نو آنطور که فرادید نوشته است یکی از تازه‌ترین یافته‌ها که بر این شباهت‌ها می‌افزاید، توانایی مرتب کردن فضای زندگی و چیدن اشیاء در نقاط مختلف است.

یکی از تازه‌ترین شباهت‌های کشف شده بین این دو گونه انسانی، توانایی مرتب کردن فضای زندگی و چیدن اشیاء مختلف در نقاط گوناگون است.

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها مانند انسان‌های امروزی فضاهای زندگی خود را منظم می‌کردند. محققان با تجزیه و تحلیل مصنوعات و ویژگی‌های محوطه ماقبل تاریخی ریپارو بومبرینی در شمال غربی ایتالیا، به این نتیجه رسیدند.

مطالعه‌ای جدید بر روی محوطه ماقبل تاریخ ریپارو بومبرینی در شمال غربی ایتالیا، نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها نیز مانند انسان‌های امروزی فضاهای زندگی خود را منظم می‌کردند.

محققان با تجزیه و تحلیل مصنوعات و ویژگی‌های این محوطه، نقشه‌ی توزیع ابزار سنگی، استخوان‌های حیوانات، خاک سرخ و صدف‌های دریایی را در دو لایه‌ی آن ترسیم کردند. این دو لایه مربوط به زمانی است که هم نئاندرتال‌ها و هم انسان‌های هوموساپینس در این مکان زندگی می‌کردند.

با مدل‌سازی ویژگی‌های فضایی این محوطه، الگوهایی در نحوه استفاده نئاندرتال‌ها و هوموساپینس‌ها از فضا و فعالیت‌هایی که در آنجا انجام می‌دادند، آشکار شد.

تحلیل‌ها نشان داد که:

  • هر دو گروه از فضا به طور "ساختاریافته" استفاده می‌کردند و فضاهای زندگی خود را به نواحی متمایز فعالیت (کم و زیاد) تقسیم می‌کردند.
  • هر دو گروه تمایلات مشابهی در اشغال فضا داشتند، مانند موقعیت تکراری اجاق‌های داخلی و همچنین یک گودال زباله که در هر دو سطح وجود داشت.
  • به نظر می‌رسد نئاندرتال‌ها مانند انسان‌های امروزی، اشغال فضاها را بر حسب مدت زمان اقامت، نوع فعالیت‌ها و تعداد ساکنان برنامه‌ریزی می‌کردند.

البته تفاوت‌هایی نیز در نحوه استفاده این دو گروه از محوطه مشاهده شد:

  • در لایه‌های مربوط به نئاندرتال‌ها، دست‌سازه‌های کمتری وجود داشت.
  • به نظر می‌رسد نئاندرتال‌ها از این محوطه به طور گاه و بیگاه استفاده می‌کردند، در حالی که انسان‌ها از آن به صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت بهره می‌بردند.

به طور کلی، یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که:

  • هر دو جمعیت در نحوه استفاده از فضای زندگی خود، یک منطق اساسی داشتند.
  • این شباهت‌ها نشان‌دهنده‌ی ظرفیت‌های شناختی مشابه میان انسان‌های مدرن و نئاندرتال‌ها است.

آملی والران، از نویسندگان این مطالعه، می‌گوید: "نئاندرتال‌ها مانند انسان‌های خردمند، فضای زندگیشان را بر اساس وظایف مختلف و نیازهایشان به روشی ساختاریافته سازماندهی می‌کردند. این مطالعه نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها بسیار بیشتر از تصورات قبلی ما، انسان بودند."

این کشف جدید، درک ما از نئاندرتال‌ها و شباهت‌های شگفت‌انگیز آنها با انسان‌های مدرن را عمیق‌تر می‌کند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید