شهر باستانی ترمسوس که در نزدیکی آنتالیا، شهر ساحلی محبوب ترکیه، واقع شده، مقصدی ایده‌آل برای عاشقان تاریخ و طبیعت است.

ترمسوس؛ سفری به ویرانه‌های باشکوه تمدن پیسیدیا

به گزارش سلام نو آنطور که الی گشت نوشته است در نزدیکی شهر ساحلی آنتالیا، گنجینه‌ای باستانی به نام ترمسوس نهفته است. شهری که بر فراز کوه‌های توروس، در میان انبوهی از درختان سرو و کاج، روایت‌گر تاریخ و شکوه تمدن پیسیدیا است.

ترمسوس، شهری در آغوش کوه‌ها

در ارتفاع ۱۰۰۰ متری از سطح دریا، بر فراز کوه سولوموس (امروزی: کوه گولوک)، ترمسوس خودنمایی می‌کند. سکویی طبیعی بر بلندای ۱۶۶۵ متر، میزبان این شهر باستانی است که با جنگل‌های انبوه و گونه‌های نادر گیاهی و جانوری، گویی در آغوش طبیعت آرام گرفته است. نام ترمسوس در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به چشم می‌خورد و گواه اهمیت و ارزش این گنجینه تاریخی است.

رازهای نهفته در تاریخ ترمسوس

هزاران سال پیش، سولیمس، یکی از اهالی پیسیدیه، بنیانگذار ترمسوس بود. نام این شهر و سولیمس در ایلیاد، اثر حماسی هومر، در ارتباط با افسانه بلروفون به چشم می‌خورد.

مردم ترمسوس، از تمدن پیسیدیا، روحیه‌ای جنگجو داشتند. همین روحیه بود که در برابر اسکندر مقدونی سر خم نکردند. موقعیت کوهستانی ترمسوس، فتح آن را دشوارتر می‌کرد. پیسیدیایی‌ها با شجاعت خود، رومیان را وادار به پذیرش شرایط خود و استقلال شهرشان (با حفظ اتحاد با روم) کردند.

قلعه عقاب‌ها، لقبی از اسکندر

اسکندر کبیر، به دلیل تسخیرناپذیری ترمسوس، لقب "قلعه عقاب‌ها" را به آن بخشید. گویی کوهستان، حامی این شهر بود و از آن در برابر هرگونه یورش محافظت می‌کرد. در قرن پنجم میلادی، زلزله و نابودی قنات‌ها، باعث مهاجرت ساکنان ترمسوس و خالی شدن این شهر باستانی شد.

ترمسوس؛ سفری به ویرانه‌های باشکوه تمدن پیسیدیا

جاذبه‌های ترمسوس، سفری در گذر زمان

ترمسوس با قدمتی هزاران ساله، گنجینه‌ای از جاذبه‌های تاریخی را در خود جای داده است. میدان اصلی، با معماری منحصر به فرد، بازار روباز بر روی بلوک‌های سنگی، انبارهای آب و ویرانه‌های سالن بدنسازی، تصویری از زندگی در این شهر باستانی را به نمایش می‌گذارند.

آمفی‌تئاتر ترمسوس، با ظرفیت ۴۲۰۰ تماشاگر، گویی صحنه‌ای از نمایش‌های حماسی و گلادیاتوری را در ذهن تداعی می‌کند. ردیف‌های صندلی، صحنه نمایش، ورودی باریک و اتاق‌های نگهداری حیوانات وحشی، هر کدام حکایتی از گذشته پرفراز و نشیب این شهر دارند.

نکاتی برای بازدید از ترمسوس

بازدید از ترمسوس به دلیل موقعیت کوهستانی آن، آسان نیست. مسیری پرشیب و سنگی در انتظار شماست. پس حتماً لباس و کفش مناسب به همراه داشته باشید و از سلامت جسمانی کافی برخوردار باشید.

بهتر است صبح زود را برای بازدید انتخاب کنید و حداقل ۴ تا ۵ ساعت برای پیاده‌روی در این محوطه تاریخی در نظر بگیرید. آب‌معدنی و خوراکی نیز همراه داشته باشید.

در ترمسوس راهنمایی همراه شما نخواهد بود، پس بهتر است قبل از سفر اطلاعاتی درباره این شهر کسب کنید یا با یک راهنما یا تورلیدر سفر کنید. پارک ملی گولوک، که ترمسوس در آن واقع شده، از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ عصر باز است.

ترمسوس، با ویرانه‌های باشکوه و داستان‌های تاریخی‌اش، شما را به سفری در گذر زمان دعوت می‌کند. سفری به دورانی که شجاعت، جنگ و شکوه، در کوه‌های توروس حکمرانی می‌کردند.

ترمسوس؛ سفری به ویرانه‌های باشکوه تمدن پیسیدیا

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید