طبق کتاب رکوردهای جهانی گینس، قلعه پراگ و قلعه ویندزور بزرگ ترین قلعه های جهان هستند. هشت قلعه بزرگ دیگر نیز در جهان وجود دارد که در ادامه آنها را معرفی می کنیم.

۱۰ قلعه عظیم جهان / غول‌های سنگی کجا هستند؟

به گزارش سلام نو آنطور که الی گشت نوشته است در سراسر دنیا، قلعه‌های باشکوهی وجود دارند که یادآور تاریخ پر فراز و نشیب بشریت هستند. این بناهای عظیم، که زمانی نماد قدرت و عظمت بودند، امروزه به عنوان مقاصد گردشگری محبوب، محل‌های برگزاری رویدادهای فرهنگی و گنجینه‌های ارزشمند تاریخی شناخته می‌شوند.

در این مقاله، به سفری مجازی به ۱۰ مورد از بزرگترین قلعه‌های جهان می‌رویم و با ویژگی‌های منحصر به فرد هر کدام آشنا می‌شویم.

۱۰. قلعه ادینبورگ (اسکاتلند)

این قلعه تاریخی که بر فراز یک صخره آتشفشانی خاموش در شهر ادینبورگ واقع شده، از قرن پانزدهم به عنوان یک پادگان نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. قدمت برخی از بخش‌های این قلعه به قرن دوازدهم می‌رسد و کلیسای سنت مارگارت که در محوطه آن قرار دارد، قدیمی‌ترین بنای باقی‌مانده در ادینبورگ است.

۹. ارگ حلب (سوریه)

این قلعه عظیم که در شهر حلب سوریه واقع شده، بر روی تپه‌ای ۵۰ متری به نام سیتادل قرار دارد. قدمت این تپه به هزاره سوم قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و ارگ حلب در طول تاریخ توسط تمدن‌های مختلفی از جمله یونانیان، بیزانسی‌ها و ایوبیان مورد استفاده قرار گرفته است.

۸. قلعه هیمه جی (ژاپن)

این قلعه که به عنوان زیباترین قلعه ژاپن شناخته می‌شود، خوشبختانه از آسیب‌های جنگ داخلی، زلزله و بمباران در امان مانده است. قلعه هیمه جی که در قرن چهاردهم ساخته شده، نمونه‌ای برجسته از معماری اولیه قلعه‌های ژاپنی است و به دلیل شبکه‌ای از ۸۳ اتاق و سیستم‌های دفاعی پیشرفته‌اش شهرت دارد.

۷. قلعه بودا (مجارستان)

این قلعه که در نوک تپه قلعه در شهر بوداپست واقع شده، در قرن سیزدهم پس از حمله مغول‌ها ساخته شده است. قلعه بودا که ترکیبی از سبک‌های معماری گوتیک و باروک است، بارها مورد حمله قرار گرفته و مجدداً بازسازی شده است. این قلعه در حال حاضر محل گالری ملی مجارستان و موزه تاریخی بوداپست است.

۶. قلعه اسپیس (اسلواکی)

این قلعه قرون وسطایی که در بالای شهر Spišské Podhradie واقع شده، یکی از بزرگترین قلعه‌های اروپای مرکزی است. ظاهر زیبای این قلعه آن را به لوکیشنی محبوب برای فیلمبرداری فیلم‌هایی مانند قلب اژدها و آخرین لشکر تبدیل کرده است.

۱۰ قلعه عظیم جهان / غول‌های سنگی کجا هستند؟

۵. قلعه هوهنسالزبورگ (اتریش)

این قلعه باشکوه که بر فراز کوه فستونگسبرگ در شهر سالزبورگ اتریش واقع شده، یکی از بهترین قلعه‌های حفظ شده مربوط به دوران قرون وسطایی است. قلعه هوهنسالزبورگ که در سال ۱۰۷۷ ساخته شده، دارای ۲۵۰ متر طول و ۱۵۰ متر عرض است و منظره‌ای پانوراما از شهر سالزبورگ را ارائه می‌دهد.

۴. قلعه ویندزور (انگلستان)

این قلعه عظیم که در شهر ویندزور انگلستان واقع شده، بزرگترین قلعه مسکونی جهان و اقامتگاه رسمی ملکه الیزابت دوم است. قلعه ویندزور که در قرن یازدهم ساخته شده، دارای جاذبه‌های متعددی از جمله کلیسای سنت جورج است که یکی از زیباترین نمونه‌های معماری گوتیک در انگلستان به شمار می‌رود.

۳. قلعه پراگ (جمهوری چک)

این قلعه که در کتاب گینس به عنوان بزرگترین قلعه جهان ثبت شده، در شهر پراگ جمهوری چک واقع شده است. قلعه پراگ که در قرن نهم ساخته شده، محل اقامت رسمی رئیس جمهور جمهوری چک و همچنین یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این کشور است.

۲. قلعه مهرانگر (هند)

این قلعه که بر فراز تپه‌ای ۱۲۵ متری در شهر جوداپور هند واقع شده، یکی از بزرگترین قلعه‌های جهان است. قلعه مهرانگر که در قرن پانزدهم ساخته شده، دارای هفت دروازه، چندین حیاط، و تالارهای مجلل است. از جمله جاذبه‌های این قلعه می‌توان به موزه، معبد، و منظره‌های پانوراما از شهر جوداپور اشاره کرد.

۱۰ قلعه عظیم جهان / غول‌های سنگی کجا هستند؟

۱. قلعه مالبورک (لهستان)

این قلعه که در شهر مالبورک لهستان واقع شده، بزرگترین قلعه آجری جهان است. قلعه مالبورک که در قرن سیزدهم توسط شوالیه‌های تتونیک ساخته شده، به عنوان مقر این شوالیه‌ها برای حکومت بر سرزمین‌های شمالی بالتیک استفاده می‌شده است. این قلعه که به دلیل معماری باشکوه و تاریخ پرفراز و نشیبش شهرت دارد، در حال حاضر در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

جمع بندی:

قلعه ها نه تنها یادآور تاریخ پر فراز و نشیب بشریت هستند، بلکه از نظر معماری و زیبایی شناسی نیز بسیار چشمگیر هستند. بازدید از این بناهای عظیم، فرصتی منحصر به فرد برای تجربه تاریخ از نزدیک و آشنایی با فرهنگ و هنر ملل مختلف را فراهم می‌کند.

نکات جالب:

  • بزرگترین قلعه جهان از نظر مساحت، قلعه پراگ در جمهوری چک است.
  • بلندترین قلعه جهان، قلعه ماسادا در اسرائیل است که بر فراز صخره‌ای ۴۵۰ متری واقع شده است.
  • قدیمی‌ترین قلعه جهان، قلعه جبیل در لبنان است که قدمت آن به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد.
کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید