هزاران سال است که نیاکان ما از گلاب به‌عنوان یک جایگزین طبیعی برای عطرهای شیمیایی و در حوزه پزشکی و آشپزی استفاده کرده‌اند و جز اثر خوب چیزی از آن ندیده‌اند.

خواص شگفت‌انگیز گلاب برای سلامتی، پوست و مو

گلاب با طبیعت گرم و معتدل و رایحه گلی که دارد، به‌معنای واقعی کلمه معجزه طبیعت و طب سنتی است. اگر هرآنچه را تا امروز در کتاب‌ها، مقالات، برنامه‌های سلامتی و پزشکی درباره خواص این مایع شفاف و معطر خوانده و شنیده‌ایم کنار هم بگذاریم، می‌بینیم واژه «معجزه» کاملا برازنده آن است. این روزها که خرید از عطاری آنلاین کارتان را ساده‌تر هم کرده است، چند دقیقه وقت‌تان را به ما بدهید تا شما را با خواص شگفت‌انگیز گلاب کنیم.

خواص پرشمار گلاب برای سلامتی

گلاب حاصل تقطیر گلبرگ‌های گل رز با بخار آب یا خیساندن گلبرگ‌های گل محمدی در آب است. در این بخش نگاهی به مهم‌ترین خواص گلاب برای سلامتی می‌اندازیم و چند دلیل مهم برای استفاده مداوم از آن به شما می‌دهیم.

۱. موجب تسکین سوزش پوست می‌شود

اصلی‌ترین فایده گلاب خاصیت ضدالتهابی فوق‌العاده قوی آن است. آن‌قدر قوی که می‌تواند سوزش پوست را آرام کند و هم‌زمان با التهاب داخلی که ریشه بسیاری از بیماری‌هاست، مبارزه کند. بسیاری از بیماران برای تسکین اگزما یا روزاسه گلاب را جایگزین داروهای شیمیایی می‌کنند.

۲. گلودرد را آرام می‌کند

اگر از پزشکان طب مدرن بپرسید، دوای گلودرد تجویز آنتی‌بیوتیک است، اما طبیبان طب سنتی گلاب را توصیه می‌کنند. آنها معتقدند این ماده معطر برای گلودرد سرماخوردگی یا بزرگ‌شدن لوزه‌ها مثل آب روی آتش عمل می‌کند. البته هنوز تحقیقی برای اثبات این خاصیت گلاب در دسترس نیست.

۳. سرخی پوست را از بین می‌برد

خواص شگفت‌انگیز گلاب برای سلامتی، پوست و مو

سال‌هاست فعالان صنعت زیبایی از گلاب و خواص آن برای تولید محصولات خود سود می‌برند. این ماده طبیعی وضعیت پوست را به شیوه‌های مختلف بهبود می‌بخشد؛ هم سرخی پوست را تسکین می‌دهد، هم با آکنه‌ها مبارزه می‌کند، هم پف صورت را می‌خواباند و هم در ترکیب با دیگر مواد طبیعی به‌عنوان آب‌رسان، تونر و شفاف‌کننده پوست کاربرد دارد.

۴. قاتل عفونت است

یکی از مهم‌ترین انگیزه‌ها برای انتخاب گلاب هنگام خرید از عطاری خاصیت ضدعفونی‌کنندگی آن است. گلاب با قدرت جلوی پیشروی عفونت را می‌گیرد و با آن مبارزه می‌کند. برای همین است که ردپایش را در انواع داروهای طبیعی می‌بینیم. در یکی از تحقیقات اثبات شد که استفاده از گلاب به‌عنوان قطره چشمی قطعا باعث ضدعفونی‌شدن چشم و کاهش درد و ورم آن می‌شود.

۵. سرشار از آنتی‌اکسیدان است

گلبرگ‌های رز و روغن گل رز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که از سلول‌ها در برابر آسیب‌های بزرگ و کوچک محافظت می‌کنند. بر اساس یکی از تحقیقات، این آنتی اکسیدان‌ها موجب مهار پراکسیداسیون چربی می‌شوند و به‌لطف همین ویژگی، قدرتمندانه از سلول‌های بدن محافظت می‌کنند.

۶. محل زخم بریدگی و سوختگی را التیام می‌بخشد

گلاب سرشار از خواص ضدباکتریایی و ضدعفونی است. این یعنی خداحافظی سریع با زخم‌هایی که در اثر بریدگی یا سوختگی ایجاد شده‌اند. این‌طور که از نتایج تحقیقات انجام‌شده پیداست، استنشاق عطر گل رز می‌تواند درد بیماران دچار سوختگی را به‌میزان چشمگیری آرام کند.

۷. خلق‌وخو را بهبود می‌دهد

میان تمام داروهای ضدافسردگی که بیشتر خاصیت خواب‌آوری دارند، گلاب یک داروی ضدافسردگی و ضداضطراب فوق‌العاده قوی است که به‌محض استفاده، ذهن مشوش را آرام و گره‌های کور مغز را باز می‌کند. پژوهشی در سال ۲۰۱۱ انجام شد و اثر آرامش‌بخش عصاره گلبرگ‌های رز بر سیستم عصبی مرکزی موش‌ها را تأیید کرد.

۸. سردرد را تسکین می‌دهد

یکی دیگر از دلایلی که گلاب را میان محصولات عطاری اینترنتی محبوب و پرفروش می‌کند، استفاده از آن در رایحه‌درمانی یا بخاردرمانی برای تسکین سردردهای معمولی یا میگرنی است. این اثر تنش‌زدا و شفابخش در یک بررسی علمی اثبات شد.

۹. خاصیت ضدپیری دارد

خواص شگفت‌انگیز گلاب برای سلامتی، پوست و مو

درمورد اثر ضدپیری و تأثیر گلاب بر روند پیری پوست تحقیقات کمی وجود دارد، اما به‌وفور در محصولات زیبایی با هدف کاهش چین‌وچروک پوست به‌ کار می‌رود و همین نشان می‌دهد که به احتمال زیاد بی‌تأثیر نیست. یعنی جدای از تسکین پوست ملتهب و تحریک‌شده، با استفاده موضعی از گلاب می‌توان پیری پوست را به تعویق انداخت و چین‌وچروک ظریف را محو کرد.

۱۰. مشکلات گوارشی را تسکین می‌دهد

قدیمی‌ها از گلاب برای هضم بهتر غذا و تسکین ناراحتی‌های گوارشی استفاده می‌کردند و به ما هم آموختند که از آن استفاده کنیم. بر اساس پژوهشی که در سال ۲۰۰۸ انجام شد، شواهدی مبنی بر تأثیر مثبت گلاب بر هضم راحت‌تر و درمان مشکلات گوارشی وجود دارد. ظاهرا این ماده معطر با بهبود ترشح صفرا فرایند هضم را برای بدن راحت‌تر می‌کند.

روش‌های مصرف گلاب

خواص شگفت‌انگیز گلاب برای سلامتی، پوست و مو

استفاده از گلاب کاملا بی‌خطر است. دست‌کم تا امروز کسی نتوانسته عوارض جانبی و خطراتش را معرفی و اثبات کند. فقط یک استثنا وجود دارد و آن استفاده برای افرادی است که به این ماده حساسیت دارند. در غیر این‌ صورت می‌توان با خیال راحت و به شکل‌های مختلف از آن برای بهبود سلامت کلی استفاده کرد:

  • گلاب را می‌توان به‌صورت موضعی روی پوست دست و صورت و گردن مالید یا آن را با انواع مرطوب‌کننده و روغن طبیعی مثل روغن نارگیل مخلوط کرد.
  • می‌توان گلاب را به انواع دمنوش‌ها اضافه کرد و عطر بهتری به آنها بخشید.
  • می‌توان از گلاب به‌تنهایی به‌عنوان پاک‌کننده یا تونر صورت استفاده کرد. کافی است بعد از شست‌وشوی صورت با شوینده‌های معمولی، یک بار هم صورت‌تان را با گلاب بشویید.
  • می‌توان گلاب را در یک محفظه اسپری ریخت و از بوی خوب آن برای کاهش استرس و آرامش روان استفاده کرد.
  • گلاب در برخی از دسرها مانند کیک، باقلوا، نوقا، پودینگ برنج و انواع نوشیدنی‌ها قابل‌استفاده است.
  • می‌توان از ترکیب گلاب با موادی مثل ریحان، آب‌ لیموی تازه، آلوئه‌ورا، عسل یا خیار برای رفع آفتاب‌سوختگی، جوش، التهاب یا به‌عنوان آب‌رسان و تسکین‌دهنده استفاده کرد.
  • می‌توان برای تسکین سردردهای معمولی یا میگرنی کمپرس آغشته به گلاب را به‌مدت ۴۵ دقیقه روی سر قرار داد و از نتیجه آن شگفت‌زده شد.

سخن پایانی

هزاران سال است که نیاکان ما از گلاب به‌عنوان یک جایگزین طبیعی برای عطرهای شیمیایی و در حوزه پزشکی و آشپزی استفاده کرده‌اند و جز اثر خوب چیزی از آن ندیده‌اند. این مایع خوشبو دوست خوب پوست و موی ماست و با مشکلات کوچک و بزرگ، از گلودرد و سردرد گرفته تا عفونت چشم و مشکلات گوارشی، به‌خوبی مقابله می‌کند. اگر دوستدار سلامتی خودید، از خواص این ماده معطر و التیام‌بخش غافل نشوید.

شما چقدر و با چه هدفی از گلاب استفاده می‌کنید؟ معجزه‌اش را هم دیده‌اید؟ مشتاق شنیدن نظرات‌تان هستیم.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید