یادداشتی برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

یکی از خوانندگان سلام نو یادداشتی را ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید:

در روزهای پایانی سال ۱۳۹۲ مطالبی در بخش ادبیات نشریه پنجره شماره ۱۸۹ اسفندماه ۹۲ (منتسب به علی زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی) مطرح شد که با کمی دقت نکاتی جالب و قابل تأمل را به ذهن متبادر می‌کند. این نشریه دفاع از برخی از مدیران فعلی دولت را در دستور کار خود قرار داده است و اینجاست که حامیان دولت تدبیر و امید احساس خطر می‌کنند.

جناب وزیر!

تعریف مخالفان سرسخت دولت قطعا بی‌دلیل نیست و تهیه کننده سناریو مطالب منتشر شده خیلی زود حقد خود را نسبت به اقدامات مثبت و امید بخش دولت آشکار و تلاش می‌کند مسوولیت همه تغییرات و اقدامات اخیر در عرصه کتاب را از معاون فرهنگی وزارتخانه سلب و بر عهده شخص وزیر قرار دهد. البته نگارنده این یادداشت شخصیت جناب صالحی، را مبری از این اقدامات می‌داند اما همراه شدن این تعاریف با مصاحبه و گزارش آگهی گونه مدیرسابق اداره کتاب، نباید بی‌ارتباط با فضا و میدان فراخی که معاون فرهنگی برای این گونه اشخاص ایجاد کرده است دانست و شاید به نوعی پاداش خوش خدمتی در برابر این الطاف به این افراد...

دم خروس جایی آشکار‌تر می‌شود که این نشریه تلاش می‌کند اشتباهات و اتفاقات نادرست صورت گرفته در دوره پیشین دفتر امور کتاب را به نوعی تطهیر و مدیر پیشینش را به عنوان قهرمان معرفی کند و تغییر اللهیاری فومنی را امری بسیار بزرگ جلوه دهد و مسوولیت آنرا از دوش سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارتخانه برداشته و در واقع برگ برنده جناب وزیر نشان دهد و به گونه‌ای وانمود کند که گویی این تغییر از تغییر معاونین وزارت ارشاد هم مهم‌تر بوده است و جنتی فقط ماموریت یافته که بیاید و اورا جابجا کند و دیگر هیچ!

نگاهی به کارنامه گذشته اللهیاری که از همفکران مجمع ناشران انقلاب اسلامی و جریان پایداری نیز هست به خوبی نشان می‌دهد که وضعیت بغرنج کتاب در دوره گذشته، علاوه بر سیاست‌های غلط پیشین، به مطول شدن رسیدگی‌ها و برخوردهای بعضا سیاسی ناشی از عملکرد نامطلوب وی نیز برمی گردد. این‌ها همه در حالی اتفاق افتاده که وی به دلیل بورسیه تحصیلی روزی بیش از ۲ ساعت نمی‌توانسته است در دفتر امور کتاب حاضر شود که در ‌‌نهایت نیز عملکرد وی مورد انتقاد شدید اهل قلم و اهالی نشر بوده و هست. جالب آنکه در‌‌ همان زمان نیز موجبات انتقاد طرفداران دولت پیشین را نیز فراهم می‌کند.

علاوه بر این اللهیاری به گونه‌ای ابوالمشاغل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت‌های نهم و دهم نیز بوده است. وی که علیرغم بورسیه تحصیلی دوره دکتری به صورت غیرقانونی سمت مدیرکلی اداره کتاب را تصاحب کرده است به طورهمزمان عضو هیئت مدیره صندوق حمایت از نویسندگان و هنرمندان، مشاور امور بین‌الملل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، عضو هیئت مدیره موسسه الهدی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاون امور نمایشگاهی نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تهران و... بوده است.

جناب جنتی!

نکته قابل توجه اینجاست که در دولت تدبیر و امید نیز همچنان شاهد حضور پررنگ افرادی مانند اللهیاری فومنی هستیم. نامبرده در این دولت نیز به صورت همزمان، مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئول دبیرخانه دائمی هفته کتاب و معاون فرهنگی و اجتماعی بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.

حالا شاید بشود فهمید که چرا نشریه وابسته به علی زاکانی و غلامعلی حداد عادل در مقام دفاع از سید عباس صالحی برآمده و نوک پیکان انتقادات خود را متوجه شخص وزیر محترم کرده‌است.

همانطور که سخن رفت مجله پنجره در کنار تعریف و تمجید خود از اللهیاری فومنی به سراغ سید عباس صالحی رفته است و در ابتدای صحبت از وی، به نقلی از او اشاره می‌کند که به شدت با حضور فرزندان و منتسبان به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پست‌های دولتی و شهرداری تهران مخالفت می‌کند تا به راحتی راه تمجید از وی و تخریب علی جنتی را در ادامه برای خود باز کند.

نویسنده مطلب مجله پنجره همانطور که صالحی را فیلسوف معرفی می‌کند با شیبی ملایم ماجرای لیست سیاه نامرئی را به علی جنتی منتسب و تلاش می‌کند تا اتفاقات به زعم خود روشنفکرانه معاونت فرهنگی مانند انتصاب نجفقلی حبیبی به ریاست داوران کتاب سال را به علی جنتی منتسب کند و صالحی را مبرا از هرگونه دخل و تصرف در این امور نشان دهد.

اما تمام حرف در این‌جاست که به نظر می‌رسد با روندی که سید عباس صالحی در انتصاباتش در پیش گرفته است شاهد نفوذ جریان پایداری و ایثارگران در حوزه معاونت فرهنگی خواهیم بود.

تاریخ به خوبی ثابت کرده است که ماندن اللهیاری‌ها و انتصاب امثال متولیان (از نیروهای وابسته به علی زاکانی) به عنوان مدیر تشریفات نمایشگاه بیست ‌وهفتم کتاب تهران، نه تنها از شدت انتقاد منتقدان نمی‌کاهد بلکه از سویی برای ایشان محفلی برای گرفتن امتیازات و از سوی دیگر دسترسی به اطلاعات محرمانه وزارتخانه تحت امرتان برای بهره برداری لازم علیه دولت ایجاد می‌کند. پس هشیار باشیم......

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید