هادی معتمد در گفتگو با سلام نو:

مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیازمند برنامه بلندمدت است

طبیعی است که اگر بررسی مناسبی در این مورد انجام نشود می‌تواند در تمامی ارکان اقتصادی و اجتماعی تاثیر بگذارد و بسیاری از روابط اجتماعی و خانوادگی را متزلزل کند و قطعا در ادامه موارد بیشتر و شدت بیشتری را به وجود خواهد آورد.

سرویس سیاسی: به گواه آمارهای منتشره و بررسی‌های جامعه‌شناختی، آسیب‌های اجتماعی در شهرهای مختلف ایران هر روز رو به افزایش هستند. حتی اگر آمارهای موجود از سوی دستگاه‌های مختلف تکذیب شوند، اما روند رو به رشد آن در کوچه وخیابان‌های شهر غیرقابل انکار است. از طرف دیگر کاهش سن مبتلایان به آسیب‌های اجتماعی چون روسپیگری، اعتیاد، بزهکاری و... نگرانی‌های بسیاری را بین دلسوزان و متخصصین مسائل اجتماعی ایجاد کرده است. کودکان کار بسیاری به جمعیت  شهرهای بزرگ و کوچک افزوده شده‌اند که به گفته کار‌شناسان از جمله دکتر محرز، ایدز، هپاتیت و تجاوز آن‌ها را تهدید می‌کند. اعتیاد در زیر میزهای کلاس درس لانه کرده است و سن کشیدن سیگار در میان دانش‌آموزان، پایین رفته و آتش اعتیاد به کلاس‌های درس رسیده است. هادی معتمد، آسیب‌شناس مسائل اجتماعی در همین رابطه با خبرنگار سلام نو گفت‌و‌گویی کوتاه انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

هادی معتمد در این خصوص گفت: نه تنها بحث روسپیگری، بلکه در تمامی آسیب‌های اجتماعی در جامعهٔ ایران، شاهد کاهش سن هستیم. دلیل کاهش سن این است که جامعهٔ ایران یک جامعهٔ جوان است و در واقع تعداد قشر جوان نسبت به هرم جمعیتی، از حد استاندارد خارج شده است. در واقع ما در تمام آسیب‌های اجتماعی کاهش سن را می‌بینیم.

این آسیب‌شناس اجتماعی در گفت‌و‌گو با «پایگاه خبری تحلیلی سلام نو » افزود: حتی در مواد مخدر هم دیده می‌شود که سن شروع به شدت کاهش پیدا کرده و استفاده از مواد مخدر خطرناک بر اساس آمار آموزش و پرورش حتی در مدارس هم شیوع داشته است. یکی از دلایل آن باز می‌گردد به هرم جمعیتی ایران و یک مقدار از آن هم به ساختارشکنی‌ها که به دلایل گوناگون در جامعه وجود داشته است. مانند ساختار شکنی در روابط زن و مرد، مفاهیم غلط دوست دختر در سنین پائین که این روز‌ها خیلی اتفاق می‌افتد.

معتمد تاکید کرد: در بسیاری از موارد دیده می‌شود که دخترهایی که در سنین پایین مورد بهره برداری قرار می‌گیرند، به سمت آسیبهایی چون روسپیگری و امثال آن پیش روند. بنابراین با توجه به هرم جمعیتی، ساختارشکنی در وضعیت جامعه، آنومی اجتماعی و عدم وجود تعریف صحیح از مسائل اجتماعی، سن گرایش به آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.

وی در ادامه اذعان داشت: وجود تعریف‌های نادرست از بسیاری از مسائل مانند افرادی که روابط جنسی در سن پایین را بد تلقی نمی‌کنند، خود عامل افزایش آسیب‌های اجتماعی است. باید تاکید کرد که راه حل آن این است که آموزش‌های لازم را در آموزش و پرورش داده و مفاهیم واقعی محتوایی آسیب‌ها برای بچه‌ها بیان شود.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: آسیب اجتماعی دارای یک طیف گسترده است. از رشوه خواری می‌توان در نظر گرفت تا روسپیگری.‌‌ همان طور که بحث رباخواری در جامعهٔ ما زیاد است و قبح خود را از دست داده است، دیگر آسیب‌های اجتماعی هم به همین گونه رشد کرده‌اند و در خیلی از موارد قبح خود را از دست داده است.

معتمد در پایان به سلام نو گفت: طبیعی است که اگر بررسی مناسبی در این مورد انجام نشود می‌تواند در تمامی ارکان اقتصادی و اجتماعی تاثیر بگذارد و بسیاری از روابط اجتماعی و خانوادگی را متزلزل کند و قطعا در ادامه موارد بیشتر و شدت بیشتری را به وجود خواهد آورد. آسیب‌های اجتماعی چیزی است که باید کنترل شده به آن نگاه کرد و برای درمان آن برنامه‌های دراز مدت داشت.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید