یک کارشناس جامعه شناسی مطرح کرد/

علت اصلی طلاق در دادخواست ها نیست

سوال اینجاست که چرا ازدواج‌ها پایدار نیست. باید گفت معیار‌ها و ملاک‌های ازدواج تغییر کرده است. البته کنش عاطفی هم در ازدواج بسیار مهم نیست اما باید توجه داشت که تنها ملاک ازدواج نیست.

سرویس اجتماعی:  درصد طلاق در زندگی‌های زیر یک سال از سال ۸۳ تاکنون با رشد ۹۰ درصدی همراه بوده و در سال ۹۱، حدود ۱۴ درصد طلاق‌ها به ازدواج‌های با طول مدت زیر یکسال اختصاص داشته است. این آمار نسبت به سال گذشته ۷ درصد رشد یافته اما در این میان تحولات فرهنگی بر این روند بسیار موثر بوده است. حسین آقاجانی

در همین رابطه به سلام نو » گفت: طلاق به عنوان یک پدیدهٔ فرهنگی - اجتماعی می‌تواند بر کارکرد خانواده تاثیر بسزایی داشته باشد. در مطالعاتی که انجام شده است امروزه طلاق رشد فزاینده‌ای را با خود داشته است و جامعه‌شناسان و یا متخصصین اجتماعی به این نتیجه رسیدند که آن چیزی که این افراد در دادخواست طلاق می‌نویسند، علت واقعی نیست و در واقع بهانه‌های طلاق است. کلا به دلیل تغییرات فرهنگی - اجتماعی که با شتاب بسیار زیادی در جامعه رخ داده است، شکل و ترکیب ازدواج‌ها هم تغییر کرده است.

این استاد دانشگاه افزود: اگر بخواهیم واقع بینانه برخورد کنیم، باید به شیوهٔ همسر گزینی توجه داشته باشیم. این شیوهٔ همسر گزینی نسبت به نسل‌های قبل تغییر کرده است. انتخاب همسر یک پروسه دارد و در جوامع غربی معمولا به صورت دو نفره است، در حالی که در جامعهٔ ما قوانین عرفی داریم که این ازدواج را در خانواده ممکن می‌سازد.

وی اذعان داشت: از یک طرف در ازدواج‌هایمان می‌خواهیم مدرن برخورد کنیم و از یک طرف همچنان در شیوهٔ ازدواج‌های خود پایبند به هنجار‌ها و ارزش‌ها هستیم. معمولا همچنان خانوادهٔ گسترده و نظام خانواده اهمیت دارد و هنگامی که یک دختر و پسر ازدواج می‌کنند خارج ساختار این کار را نمی‌کنند. فرهنگ در ساختار بسیاراثر گذار است. براساس مطالعات من، یکی از موضوعات بسیار مهم بحث فرهنگ است و تفاوت‌های فرهنگی را باید در غالب عرف جامعه جست.

اینجامعه‌شناس افزود: سوال دیگری که مطرح است این است که چرا ازدواج‌ها سست است و پایدار نیست. باید گفت معیار‌ها و ملاک‌های ازدواج تغییر کرده است. معیار‌ها باید کارکرد خانواده داشته باشد که شامل روابط عاطفی، زناشویی معقول، فرزند زایی، همیاری در اقتصاد و... است. اما پس از مطالعاتی که در مورد افراد مطلقه داشتیم، دریافتیم که این افراد از میان معیارهای ازدواج تنها تابع کنش عاطفی بوده‌اند. البته کنش عاطفی هم در ازدواج بسیار مهم نیست اما باید توجه داشت که تنها ملاک ازدواج نیست.

وی در پایان تاکید کرد: در ازدواج‌هایی که علاوه بر دختر و پسر خانواده هم دخیل بوده‌اند و عاقلانه تصمیم گیری کرده‌اند، موفقیت بیشتری را شاهد هستیم. جوانان ما باید بدانند ازدواج به سبک غربی در فرهنگ ما جواب نخواهد داد. باید در ازدواج خانواده‌ها را هم سهیم کنند تا نتیجهٔ بهتری را دریافت نمایند. در واقع می‌توان این گونه تعبیر کرد که موقع ازدواج چشمان خود را باز کنید نه اینکه با چشمان بسته ازدواج کنید و هنگام طلاق با چشم باز به دادگاه بروید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید