سفیر سابق ایران در لبنان:

امیدواریم طرح صلح آمریکا به نتیجه برسد

فعالیت‌های سازمان ملل در خصوص غزه مثبت بوده است. شورای حقوق بشر قطع نامه صادر کرد و شورای امنیت ملی هم بیانیه داد.

سرویس سیاسی، سفیر سابق ایران در لبنان در همین خصوص گفت: اگر ریشه جنگ فلسطین را بررسی کنیم با اشغال شروع می‌شود. وقتی یک ملتی مورد ظلم واقع و سرزمینشان اشغال شود، با توجه به تمامی قوانین شرعی، حقوقی و بین المللی حق دارد از خود دفاع کند. حتی در قانون سازمان ملل، کسانی که در مقابل اشغال مقاومت می‌کنند، مشروعیت داده شده است.

محمد علی سبحانی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی سلام نو افزود: چکونگی آغاز این دوره از درگیری‌ها، یک بحث فنی است. وقتی سه تا از اسراییلی‌ها ربوده و کشته شدند و جنازه‌هایشان‌‌‌ رها شد، حماس و نیروی مقاومت، متهم به چنین اقدامی شدند. این در حالی است که آن‌ها هر گونه دخالت در این موضوع را کاملا تکذب کردند. به لحاظ عقلانی هم می‌شود گفت که حماس از این گونه اقدامات کور استفاده نمی‌کنند و دلیلی جهت انجام این کار وجود ندارد.

وی اذعان کرد: ما در این خصوص اطلاعات دقیقی نداریم و بر پایهٔ حدس و گمان و بر اساس اینکه چه کسی منفعت می‌برد، به این تحلیل دست پیدا می‌کنیم. واقعا جای سوال است که نیروهای مقاومت از گروگانگیری چه سودی می‌برد. حماس اگر سه اسراییلی را در اختیار داشت، می‌توانست با آن هزاران فلسطینی را آزاد کند. اما هیچ منفعتی را با کشتن اسرائیلی‌ها نمی‌توان برای نیروهای مقاومت متصور شد.

سبحانی تاکید کرد: مسئلهٔ آن سه اسراییلی، موضوع بسیار مبهمی است. می‌توان حدس زد که یا کار نیروهای افراطی و تندروی یکی از طرف‌های درگیر بوده تا اوضاع را نا‌آرام کند و یا کار کسانی است که شرایط منطقه‌ای را به نفع خود نمی‌دانستند و در جهت تغییر اوضاع بودند. اما انچه مسلم است این نکته است که نیروی مقاومت به هیچ عنوان سود و منفعتی در چنین کاری نداشت.

وی گفت: شرایط خاصی در منطقه وجود دارد. در موضوع غزه، نقشی که مصر در گذشته ایفا می‌کرد، به خصوص در جنگ ۸ روزهٔ ۲۰۱۲، اکنون انجام نمی‌شود. به هر حال ورود مصر به موضوع درگیری در غزه خیلی موثر است. هم اسراییلی‌ها به این خاطر که روابطشان با مصر به هم نخورد بر سر این موضوع حساس هستند و حاضرند امتیاز دهند و هم مصری‌ها با ابزاری با عنوان مرز رفع می‌تواند مردم غزه را پشتیبانی کنند. از طرف دیگر وضعیت کلی منطقه خوب نیست. در سوریه و عراق و ظهور یک گروه تروریستی که هدفش بحران سازی در منطقه است و هیچ گرایشی در جهت در گیری با نیروهای اشغالگر ندارد، بلکه از ایجاد تنش در درون دنیای اسلام سود می‌برد. این وضعیت می‌تواند برای اسراییل مثبت باشد.

سبحانی افزود: جهان اسلام حتی نتوانسته در کنفرانس اسلامی و اتحادیهٔ عرب یک جلسه تشکیل دهد. این اتفاق نه تنها به نفع مردم فلسطین نیست بلکه مشوقی است برای اسراییلی‌ها که به خواست‌هایی که دنبالش بودند، برسند. سازمان ملل متحد و کشورهای غربی که بر اسراییل تاثیر به سزایی دارند، به خصوص امریکایی‌ها، موضع خجالت آوری را داشته‌اند. آ‌ن‌ها جنایت‌های اسراییل را تحت عنوان حمایت از شهروندان و برخورد با نیروهای حماس پوشش می‌دهند. آنچه امروزه در غزه وجود دارد یک جنایت علیه بشریت است.

وی در پایان اذعان کرد: باید با فعالیت‌های مثبت سازمان ملل در این خصوص هم اشاره کرد. هم شورای حقوق بشر قطع نامه صادر کرد و هم شورای امنیت بیانیه داد و هم آقای ‌بان کی مون حرکاتی را انجام داده‌اند. اما بدانیم در جریان چنین اقداماتی باید از اهرم‌های جدی تری بهره گرفت. اسراییل با بیانیه و نصیحت اخلاقی زیر بار تغییر رفتار نمی‌روند. اینکه سازمان ملل نمی‌تواند کاری انجام دهد، می‌تواند پشتش یک اراده‌ای باشد که در میان امریکایی‌ها و برخی شورهای دیگر هم هست. به هر حال افکار عمومی جهانی ملتهب است و آمریکایی‌ها هم یک طرح صلحی را ارائه داده‌اند که امیدواریم که به نتیجه‌ای برسد تا این همه کشتار زنان و کودکان استمرار پیدا نکند.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۲

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۱

ناشناس

|

۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶

0

پاسخ

کجای عملکرد سازمان ملل مثبت بوده

۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱

شما نمیبینی یا خودت رو زدی به نابینایی!!

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید