محمد علی ابطحی:

نمی‌توان راه حلی جز گفتگو را برای اصلاحات برگزید

چانه زنی از پایین و گفت‌و‌گو از بالا مربوط به دو دهه قبل است که توسط یکی دو نفر از بزرگان اصلاحات مطرح شد و بدنه و مدیریت اصلاح طلبی خیلی از این نگاه به قضایا استفاده نمی‌کند. من معتقدم که در یک گفت‌و‌گوی منطقی تنها می‌تواند باعث شود که مصالح کشور رعایت شود.

سرویس سیاسی - مژان فدایی: پس از گذشت سال‌ها از فعالیت دولت اصلاحات، هنوز هم چشم امید اکثریت مردم ایران به اصلاح‌طلبی است. اکنون به همت برخی از گروه‌های تازه‌نفس، جریان اصلاحات در ‌‌‌نهایت پختگی سعی در ایجاد زمینهٔ گفت‌و‌گو در راستای تحقق وحدت ملی و همچنین کار تشکیلاتی جدی‌تر دارد. به باور بسیاری از کارشناسان و مردم، اصلاح‌طلبی یک ایدئولوژی نیست بلکه راهبردی است که همانند گذشته دائما با در نظر گرفتن شرایط جامعه و کشور راهکارهای پویا طراحی کرده و در هر زمانی منطبق با اقتضائات و شرایط عمل می‌کند. در این مورد می‌توان به نتیجه نظرسنجی سایت سلام نو هم اشاره کرد که بیش از شصت درصد شرکت کنندگان در آن، «گفتگو و اقناع جریان‌های سیاسی» را نسبت به «فشار از پائین و چانه زنی از بالا» و «قهر و فشار آوردن به حاکمیت» راهبرد مناسب‌تری برای اصلاحات در شرایط فعلی دانسته‌اند. محمدعلی ابطحی، معاون اول سید محمد خاتمی در دولت اصلاحات نیز همین عقیده را دارد.

وی در این خصوص به خبرنگار سایت «سلام نو » گفت: اصلاح طلبی به دلیل ذات مسالمت جویی که دارد، می‌خواهد از راه اصلاح و گفتمان به حل مشکلات موجود بپردازد. در واقع برای حل مشکلات و بحران‌هایی که در کشور وجود دارد، نمی‌توان راه حل دیگری جز گفت‌و‌گو را برگزید.

محمد علی ابطحی در توضیح این ویژگی اصلاح‌طلبی گفت: اصلاح طلبی با آرامش، مسائل و مباحث مورد نظر خود را مطرح کند و دیدگاه‌های خود را به عنوان یک مجموعه درون حکومتی بازگو کرده و در صدد حل آن بر می‌آید.

رئیس موسسه گفتگوی ادیان در ادامه تاکید کرد: مشکلی که اصلاح طلبان دارند این است که مرزی که در صحبت‌های بزرگان اصلاح طلب مطرح بوده و موضوع آن روی میز باشد، باعث شده جریان اصلاح طلب نتواند باب گفتگو را باز کند و مسائل را مورد تحلیل قرار دهد. این پیش فرض دوری جستن از مسائل ۸۸، مشکلی برای جریان اصلاح طلب ایجاد کرده که نمی‌توانند به خوبی باب مذاکره را باز کنند اما در عین حال به دلیل ذات اصلاح طلبی که از مسیر گفت‌و‌گو پیش می‌رود، باید همچنان جریان اصلاح طلب مصر بر این باشد که بتواند در کشور مشکلاتی که به ذهنش می‌رسد را مطرح کند.

وی افزود: چانه زنی از پایین و گفت‌و‌گو از بالا مربوط به دو دهه قبل است که توسط یکی دو نفر از بزرگان اصلاحات مطرح شد و بدنه و مدیریت اصلاح طلبی خیلی از این نگاه به قضایا استفاده نمی‌کند. من معتقدم که تنها در یک گفت‌و‌گوی منطقی می‌توان به مصالح کشور رسید.

ابطحی در پایان دلیل توجه مردم به گفت‌و‌گو با حاکمیت و گروه‌های سیاسی را این گونه توضیح داد که: فعالیتی که اصولگرایان برای از میان برداشتن رقیب داشتند دست به دست هم داد تا اتفاقات امروز را شاهد باشیم. موقعیت‌ها باعث شده در میان مردم تفاوت اندیشه ایجاد شود. اتفاقات هشت سال گذشته خیلی تاثیر گذار بود و نشان داد که فشار‌ها، درگیری و رویارویی‌های داخلی می‌تواند برای کشور آسیب زا باشد و خیلی به نفع اصلاح طلبی نیست.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۲

در انتظار بررسی: ۱

غیر قابل انتشار: ۰

سیاوش

|

۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲

0

پاسخ

د رو د بر تاجزاده'بهزاد نبوی' و تمام بزرگانی که حسرت یک آه را بر دل امثال حسین شریعتمداری گذاشتند

ناشناس

۰۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳

الگوی و اسوه و نشانه بارز اصلاح طلبی در ایران سید مضلوم محبوب خاتمی است سیدی که نه تنها در ایران در میان تمام ملل جهان محبوبیت خاصی دارد چرا که نمود صبر بردباری است او از مولایش علی ع یاد گرفته که درمقابل دشمنان رسول الله اصحاب جمل شیوخ نهروان تا نهایت صبر حوصله نماید او از مرادش یاد گرفته که در مقابل تندروان منحرفین زمان خود باید سکوت کند شان شایستگی لیاقت کاردانی او ان چنان بالاست که اشخاصی همچون کوچک زاده رسایی زاکانی که امروز کاسبان فتنه شده و چه منافعی از بغل دولت اصولگرا و پاک دست جناب احمدی به جیب زدند لازم نمیداند سخنی بر لب بیاورد چون در شان مقام حد شایستگی ایشان نیستند ایشان را خداوند وسیله ای ساخته تا با اهانت تخریب ایشان محبوبیت ایشان را در میان قلوب ملت روز به روز افزونتر نمایند او ان چنان صبور مفاوم همچون کوه استوار است که اندیشه هایش پیروی از اندیشه های امام است امروز دشمنان سرسخت او دشمنان دیروز امام راحل بودند مگر امام نمی فرمود میزان رای ملت است ولی افرادی می گفتند رای ملت در حکومت اسلامی معنی ندارد و امام از خطر این قشر انحرافی و حجتیه ها کم مطالبی برایمان به یادگار گذاشته اند کجا بودند انانکه امروز دایه مهربنتر از مادر برای کشور شده اند در زمان مبارزه با شاه کجا بودند در دفاع مقدس اینک سر براورده اند و پیکره انقلاب و نظام را نشانه رفته اند و می خواهند نهضتی را که خمینی کبیر بنا نهاده و مفام رهبری هدایتگرش شده به بیراهه بکشاند ولی استوانه های اسطوره های انقلاب و مقام رهبری اجازه نداده نخواهند داد منتها جسارت توهین به رهبری را امروز تدارند ولی هاشمی خاتمی را می کوبند مگر اصحاب جما مولا علی را در منبرهایشان کمتر کوبیدندفرزند حضرت زهرا سید پاک که تمتم هم غم اش اسایش ارامش ملت ایران و تداوم صلح جهانی و دور کردن تنش ها از منطقه بحرانی ایران است امروز بیش از همه زمانها غصه میخورد چون می بیند موریانه بع پیکره نظام انقلاب نفوذ کرده و اندیشه های امام را تغییر میدهند اختلاس ها غارت ها چپاول ها اگر چه در دولت اعتدال به صفر رسیده افشای غارت بیت المال دولت قبلی قلب محبوب ایرانیان را به درد اورده ولی همچنان همانند کوهی استوار پشت سر نظام انقلاب ایستاده و از تخریب های کاسبان فتنه که شان لیاقت شان فتنه گری است به تعلی از مولایش صبور و تحمل مدارا را پیشه کرده دعای ملت ایران همیشه پشت سر شما بوده و است

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید