۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۵
کد خبر: 55433952

بازار وکیل از جاذبه‌های درخور توجه در شیراز است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم چه کسی بازار وکیل را ساخت.

چه کسی بازار وکیل را ساخت؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: بازار وکیل شیراز یکی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران است. این بازار که به فرمان کریم خان زند ساخته شده است، اکنون در مرکز شهر قرار دارد و از جمله جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌رود. مسجد و حمام تاریخی وکیل نیز در کنار این بازار قرار دارند. کمتر کسی سفر به شیراز را در زندگی خود تجربه می‌کند، بی‌آنکه از بازار وکیل بازدیدی نداشته باشد.

بازار وکیل؛ بازاری جالب و دیدنی

شیراز از معروف ترین شهرهای توریستی ایران و پر از آثار تاریخی است. یکی از دیدنی ترین مکان های گردشگری شیراز، بازار وکیل است که از دوران زندیه به جا مانده است. این بازار همچنان از مراکز خرید اصلی شهر به حساب می آید و افراد زیادی برای خرید به این محل می روند. بازار از مصالح گچ، آهک و آجر ساخته شده و ستون های آن که از جنس سنگ تراشیده است باعث شده که این بازار از محکم ترین بناهای عصر زندیه باشد.

چه کسی بازار وکیل را ساخت؟

معماری این بازار مثل بازار لار و بازارچه اصفهان است اما عرض بازار وکیل از دیگر بازارها بیشتر است. بازار، پنج درب بزرگ دارد که در چهار طرف آن قرار گرفته است. در گذشته، ارتفاع سقف چهارسوق بازار ۱۱ متر بود اما بعد از اینکه در کف آن خاک ریزی انجام شد ارتفاعش به ۱۰ متر رسید. قبلا در زیر سقف چهار سوق حوض مرمر وجود داشت اما الان این حوض از بین رفته است. در زیر سقف این بازار دریچه ها و روزنه هایی قرار دارد که نور و هوای کافی را به درون حجره های آن می رساند.

بازار وکیل یکی از جذاب‌ترین مکان های دیدنی استان فارس در شیراز است. این بازار ورودی‌های متفاوتی دارد که می‌توانید برای رسیدن به بازار از آن‌ها استفاده کنید. این ورودی‌ها در خیابان‌های زند، طالقانی و لطفعلی خان زند واقع شده‌ است. ورودی اصلی بازارهای وکیل شمالی و جنوبی در خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری قرار دارد. به‌دلیل قرارگیری بازار وکیل در مرکز شهر و در نزدیکی مسیرهای پر تردد، دسترسی به بازار وکیل بسیار آسان است.

چه کسی بازار وکیل را ساخت؟

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، ایستگاه زندیه نام دارد که فاصله آن تا بازار کمتر از ۱۵ دقیقه پیاده‌روی است. تقریبا از هر نقطه‌ شهر اتوبوس‌هایی به‌سمت میدان شهرداری شیراز حرکت می‌کنند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها خود را به میدان شهرداری برسانید. برای استفاده از خودروی شخصی شلوغی مرکز شهر را در نظر داشته باشید.

مانند تمام بازارهای سنتی، بخش‌های مختلف بازار وکیل نیز در قدیم به نسبت مشاغلی که در هر بخش بازار تجمع کرده بودند به نام‌های خاصی مثل بازار بزازان، بازار مسگرها، بازار کلاهدوزها و اسامی از این دست شناخته می‌شدند. در حال حاضر با وجود جریان داشتن امور اقتصادی و داد و ستد در بازار وکیل، روح اصلی بازار حفظ شده است؛ اما قسمت‌های مختلف بازار با نام‌هایی مثل بازار وکیل جنوبی و بازار روح‌الله روی تابلوهای راهنما نشان داده شده است.

سازنده اثر ماندگار بازار وکیل

یکی از دوره‌هایی که شیراز تحولات زیادی را به خود دید به دوره زندیه باز می‌گردد. زمانی که کریم خان زند، این شهر را به پایتختی برگزید، به آبادانی شیراز همت گماشت و در دو دهه بناها و خدمات زیادی را به آن هدیه داد.

چه کسی بازار وکیل را ساخت؟

برقراری ثبات در شهر و افزایش امنیت با ایجاد حصارها، قلعه‌ها، کاروانسراها و موارد دیگر تنها بخشی از اقدامات او بود. امروزه بناهای متعددی از آن دوران در شیراز برجای مانده که به جرات می‌توان بازار وکیل را مهم‌ترین اثر ماندگار او در شهر دانست. ساخت این مجموعه بزرگ را به حدود سال ۱۱۳۷ خورشیدی نسبت می‌دهند و می‌گویند تکمیل آن تا سال ۱۱۵۶ خورشیدی به طول انجامیده است. البته ناگفته نماند که عده‌ای می‌گویند قبل از ساخت بازار وکیل، بازاری از زمان صفویه در این مکان وجود داشته و کریم خان صرفا آن بنا را توسعه داده است.

پس از پایان ساخت، بازار وکیل به قلب تپنده اقتصاد شهر تبدیل شد و بازرگانان شروع به رفت‌وآمد در آن کردند. بازار در آن زمان در مسیری قرار داشت که از تنگه الله اکبر در شمالی‌ترین نقطه شیراز آغاز می شد و به دروازه اصفهان می‌رسید. از نشانه‌های تاریخی بازار وکیل می‌توان به اسناد تجاری اشاره کرد که در این بازار کشف شده‌اند. این اسناد بیش از یک سده قدمت دارند و لیست قیمت‌ها، خریدها و فروش‌ها و مواردی مربوط به بازار و تجارت در آن‌ها آورده شده است.

چه کسی بازار وکیل را ساخت؟

بازار وکیل در طول سال‌ها دچار تغییراتی نیز شد و تعمیراتی در آن صورت گرفت؛ یکی از این تغییرات مربوط به سال ۱۳۱۵ خورشیدی بود که احداث خیابان زند، منجر به قطع ارتباط راسته شمالی با ادامه خود تا چهارسوق بزرگ شد. در جریان احداث این خیابان بخشی از راسته شمالی هم تخریب شد و ۱۱ حجره، ۸ طاق و کاروانسرای قوامی و قسمتی از کاروانسرای روغنی برای همیشه از بین رفتند. در واقع بازار وکیل از طرف شهرداری شکافته شد و امروزه خیابان زند عمود بر آن است و از نزدیک چهار سوق بازار گذر می‌کند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید