۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 55442974

گشت و گرد در بازار وکیل یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌های سفر شیراز محسوب می‌شود، از این رو با ما همراه باشید و درباره بازارگردی در بازار وکیل شیراز بدانید.

بازارگردی در بازار وکیل شیراز

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از زیباترین معماری های ایران، در شیراز، شهر شعر و ادب نهفته است؛ بازار وکیل! این بازار پس از عبور از دوره های مختلف تاریخ، همچنان پابرجا است و هنوز هم در میان جاذبه های گردشگری شهر از جمله تخت جمشید یا سعدیه و حافظیه خودنمایی می کند! برای تماشای بازار وکیل شیراز، کافیست چمدان خود را ببندید و عازم این شهر زیبا و دوست داشتنی شوید. انواع تور شیراز برایتان فرآهم است تا گشت و گذاری در شهر داشته باشید و همه جاهای دیدنی را از نزدیک تماشا کنید. بازار وکیل در شیراز یک میراث تاریخی برجای مانده از دوران ایران قدیم است و حرف های زیادی برای گفتن دارد. عبور از گذرهای متعدد در این بازار، شما را به یاد تاریخ دوران قاجاریه و زندیه می اندازد. در این بازار، دو تا از جاهای معروف شیراز نیز وجود دارند؛ یعنی مسجد و حمام وکیل. این بناها به دوران حکومت زندیه در شیراز مربوط می شوند و معماری آنها به طرز شگفت آوری زیباست.

بازارگردی در بازار وکیل شیراز

نگاهی بر تاریخچه و معماری بازار وکیل در شیراز

بر اساس منابع و اسناد تاریخی، تاریخچه بازار وکیل شیراز به دوران زندیه، یعنی سال ۱۱۷۲ باز می گردد. گفته شده که دستور ساخت این بازار در همین سال توسط کریم خان زند صادر شده است. چیزی حدود ۲۱ سال گذشت تا این بازار به طور کامل ساخته شود. بازار وکیل در سال ۱۱۹۳ به پایان رسید و آماده بهره برداری شد. بسیاری از قسمت های این بازار با الهام گرفتن از بازارهای تاریخی در شهرستان لار ساخته شده است. مغازه ها و حجره های متعددی نیز در بازار وجود دارد.

یکی از اهداف ساخت بازار وکیل در شیراز، ایجاد یک مکان متمرکز برای کسب و کارهای مختلف بود تا بهتر بتوانند با تجار و بازرگانان، کالاهای خود را مبادله کنند. در زمان قدیم، این بازار یک مسیر عالی برای خرید و فروش اقلام متعدد محسوب می شد و ارزش بسیار زیادی داشت. بازار وکیل دارای ارزش تاریخی است و در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.

بازارگردی در بازار وکیل شیراز

برای بازار وکیل، چندین ورودی و دروازه قرار داده شده است؛ این بازار دارای دو ورودی شمالی و جنوبی است که به خیابان زند منتهی می شود. برخی از ورودی های دیگر بازار به خیابان طالقانی راه دارد. بازار در مرکز شهر قرار گرفته و دسترسی آسان به متروی شهری را نیز فرآهم می سازد.

در بازار وکیل تعداد زیادی مغازه، حجره، راسته، بازارچه و دکان قرار دارد که مرکز خرید و فروش کالاهای مختلف هستند. در این بازار می توانید بازارچه های منسوجات و پارچه، مسگری، بازارچه کلاهدوزان، صنایع دستی، صنایع چوبی، خوراکی ها و ادویه ها، انواع فرش و قالیچه و گلیم را تماشا کنید. اینجا دروازه ای به بازارهای قدیمی ایران است و تماشای آن می تواند حس و حال آن دوران را در شما تداعی کند. بازار وکیل شیراز از آجر، آهک و گچ ساخته شده است و ارتفاع سقف آن حدود ۱۱ متر می باشد. برای بازار در قسمت سقف، بادگیرهایی قرار داده شده که حکم سیستم تهویه این مکان را دارند.

بازارگردی در بازار وکیل شیراز

نوردهی کافی نیز از همین دریچه ها انجام می گیرد. هر آنچه از یک بازار قدیمی ایرانی در ذهن شما نقش می بندد در بازار وکیل هم وجود دارد. زیبایی این بازار می تواند با یکی از آثار تاریخی اصفهان، یعنی بازار قیصریه رقابت کند.

از بازار وکیل شیراز چه چیزهایی می توانیم بخریم؟

شما با رزرو تور شیراز می توانید هم از تفریحات و گردش لذت ببرید و هم کالاها و سوغاتی های جذاب و دوست داشتنی از بازار وکیل بخرید. این بازار هر چیزی که فکرش را بکنید دارد؛ از پارچه و لباس و منسوجات خواب گرفته تا لوازم آشپزخانه، پتو و لحاف، سرویس خواب، وسایل و لوازم مسی و فلزی، لوازم دکوری، خوراکی ها، ادویه، لوازم تزئینی، پوشاک محلی، انواع زیورآلات، صنایع دستی، فرش و گلیم، همه و همه چشمان شما را به خود جذب می کنند.

کمتر کسی که وارد بازار وکیل شیراز بشود و بتواند دست خالی برگردد.ادویه فروشی های این بازار در نوع خود، بی نظیر هستند. اگر خواهان ادویه های خارجی و هندی هستید، اینجا برایتان جذاب تر خواهد بود.

بازارگردی در بازار وکیل شیراز

شما می توانید مغازه هایی را پیدا کنید که خشکبار و آجیل و تنقلات را هم می فروشند. بهتر است خوراکی مورد علاقه تا را بخرید و همان طور که آن را میل می کنید، سایر قسمت های بازار را هم تماشا کنید.

منبع: تینا سفر

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید