اصفهان جاذبه های بی‌همتایی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره پرطرفدارترین روستای تاریخی اصفهان بدانید.

پرطرفدارترین روستای تاریخی اصفهان

سلام نو _ سرویس گردشگری: روستای تاریخی ابیانه در ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان نطنز در استان اصفهان قرار گرفته است. قدمت این روستا که بر روی دیواره کوهی به نام کرکس ساخته شده به ۱۵۰۰ سال پیش بر می گردد پس تعجب برانگیز نیست که در آن آثار تاریخی زیادی وجود داشته باشد.

آشنایی با روستای تاریخی ابیانه در اصفهان

مردم محلی ابیانه به این روستا ویونا می گویند؛ ویونا از دو کلمه وی به معنی بید و ویانه به معنی بیدستان تشکیل شده و دلیل این که این روستا به این نام معروف شده این است که در زمان های قدیم در این محل پر از درخت های بید بوده است. با سرشماری ای که در سال ۱۳۶۰ در این روستا انجام شده تعداد ۵۰۰ خانه در آن وجود داشته است. با تحقیقاتی که باستان شناسان بر روی خانه های قدیمی این روستا انجام داده اند مشخص شده که طراحی و ساخت آن ها به زمان سلجوقیان، ساسانیان، صفویان و قاجاریان برمی گردد.

پرطرفدارترین روستای تاریخی اصفهان

برای ساخت خانه های این روستای تاریخی از آجر و خشت استفاده شده است. اتاق های این خانه ها پنجره ها، ایوان و طارم هایی چوبی دارند که زیبایی خاصی را برای ساختمان های آن وجود آورده اند. در نزدیکی این روستا معدنی وجود دارد که در قدیم از خاک رس آن برای ساخت نمای خانه های این روستا استفاده می کردند. معماران و مهندسان معتقدند که دیگر امکان ساخت هیچ خانه ای بر روی دیواره کوه کرکس وجود ندارد به همین دلیل مردم برای نگهداری از دام ها و محصولات کشاورزی خود به تپه های نزدیک اتوبان رفته اند و در آنجا خانه می سازند.

اغلب مردم این روستا از راه کشاورزی، دامداری و باغداری امرار معاش می کنند و همچنان از روش های قدیمی برای انجام این کارها استفاده می کنند به طوری که برای انجام کارهای کشاورزی آب را از هفت قنات تهیه می کنند. محصولات کشاورزی این روستا سیب زمینی، گندم و جو و محصولات باغبانی آن ها گلابی، زردآلو، گردو و سیب است.

پرطرفدارترین روستای تاریخی اصفهان

قبلا زنان در این روستا با بافتن گیوه های زیبا گذران زندگی می کردند اما الان مردم بیشتر به قالی بافی روی آورده اند به طوری که ۳۰ کارگاه مختلف برای قالی بافی در این روستا وجود دارد. مردم در این روستا بدون رفت و آمد با شهرهای دیگر سال های زیادی را گذرانده اند و به همین دلیل لهجه، فرهنگ و طرز لباس پوشیدن آن ها نسبت به گذشته تغییری نکرده است. زنان لباس های گلدار و رنگی و روسری سفید می پوشند و مردان شلواری سیاه، گشاد و بلند به پا دارند.

از جمله بناهای تاریخی این روستا آتشکده ای است که در زمان زردشتیان ساخته شده است. سه قلعه هم در قسمت های مختلف روستا قرار دارد که از جاذبه های آن به شمار می رود. این روستا تعدادی زیارتگاه دارد که معروف ترین آن ها زیارتگاه هینزا است که در قسمت جنوب شرقی روستا در داخل دره ای قرار دارد. آرامگاه امام زاده یحیی و امام زاده عیسی از دیگر بناهای مذهبی این روستا می باشد.

پرطرفدارترین روستای تاریخی اصفهان

جاذبه های پرطرفدارتر ابیانه

ابیانه با اینکه وسعت خیلی زیادی ندارد دارای مساجد زیادی است و ۱۱ مسجد دارد. مساجد این روستا همگی مورد استفاده قرار می‌گیرند و با اینکه برخی از آن‌ها بسیار قدیمی‌اند باز هم خالی نیستند. به‌طور کلی سه مسجد ابیانه از دیگر مساجد معروف‌تر بوده و حتی به‌عنوان جاذبه‌های گردشگری نیز به حساب می‌آیند. این سه مسجد در زیر نام برده شده‌اند:

مسجد پُرزَلِه

مسجد پرزله مشهورترین مسجد روستای ابیانه است که در شمال این روستا قرار گرفته است. دیوار این مسجد با منبت‌کاری و طرح‌های زیبای معماری اسلامی تزئین شده است و زیبایی دلنشینی دارد. این مسجد مربوط به دوره ایلخانیان است و قدمت بسیار زیادی دارد. در سال‌های گذشته مسجد پرزله بازسازی شد و هم‌اکنون برای خواندن نماز جماعت، مراسمات مذهبی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسجد جامع

مسجد جامع شامل دو طبقه می‌شود که هر دوی آن‌ها در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند. مسجد جامع تقریباً بزرگ‌ترین مسجد روستای ابیانه است و مربوط به دوران صفویه است.

پرطرفدارترین روستای تاریخی اصفهان

مسجد یوسمون

مسجد یوسمون یکی دیگر از مسجدهای قدیمی این روستاست که قدمتی ۷۰۰‌ساله دارد.‌ این مسجد وسعت زیادی ندارد و شامل یک طبقه است. مسجد یوسمون یکی از آثار تاریخی کهن این روستا به شمار می‌رود.

روستای زیبای ابیانه علاوه‌بر آثار تاریخی و مساجد زیبا دارای چندین زیارتگاه است. زیارتگاه‌های این روستا در مناطق کوهستانی قرار گرفته‌اند و بازدید از آن‌ها کمی دشوار است. با این وجود، باز هم افراد زیادی برای زیارت راهی این زیارتگاه‌ها می‌شوند. در زیر سه مورد از معروف‌ترین زیارتگاه‌های این روستای زیبا را نام برده‌ایم

زیارتگاه زبیده خاتون

وقتی وارد روستای ابیانه می‌شوید کوهی را مشاهده می‌کنید که دارای یک دره باریک است. اگر وارد این دره شوید و به بالاترین نقطه شمالی آن بروید زیارتگاه معروف زبیده خاتون را خواهید دید. زبیده خاتون دختر موسی بن جعفر (ع) است.

زیارتگاه شاهزاده یحیی

زیارتگاه شاهزاده یحیی در غرب روستای ابیانه قرار دارد. این زیارتگاه یک حیاط بزرگ دارد و در وسط آن نیز یک آبنمای بزرگ مشاهده می‌شود. این زیارتگاه هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

پرطرفدارترین روستای تاریخی اصفهان

زیارتگاه شاهزاده موسی

زیارتگاه شاهزاده موسی نیز یکی از زیارتگاه‌هایی است که هیچ روزی خالی از گردشگر نیست و اکثر افراد از آن بازدید می‌کنند. در حیاط این زیارتگاه دو مسافرخانه و چند رستوران وجود دارد و افراد می‌توانند در آنجا اقامت داشته باشند.

امامزاده هادی

امامزاده هادی در شرق روستای ابیانه قرار دارد و بسیار بزرگ‌تر از دیگر زیارتگاه‌های این روستاست. امامزاده هادی از نوادگان امام رضا (ع) بوده و محوطه بسیار بزرگی دارد. حیاط این امامزاده دارای امکانات رفاهی برای گردشگران است و با بازدید از آن هم می‌توانید به گردش بپردازید و هم زیارت کنید. ابیانه جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد. این روستا قدمت بسیار زیادی دارد و همین باعث شده است که جاذبه‌های بی‌شماری داشته باشد. در زیر چند مورد از بهترین جاذبه‌های این روستا را نام برده‌ایم:

آب‌انبارها

آب‌انبار به تونل‌ها یا استخرهای زیرزمینی گفته می‌شود که در قدیم برای ذخیره‌سازی آب از آن‌ها استفاده می‌شد. این روستا شامل سه آب‌انبار است، ولی هیچ‌کدام از آن‌ها در حال حاضر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

پرطرفدارترین روستای تاریخی اصفهان

کاروانسرای فاطمه زاغول

کاروانسرای فاطمه زاغول یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی روستای ابیانه است. این کاروانسرا بسیار بزرگ بوده و برای معاملات تجاری مورد استفاده قرار می‌گرفته است. اما به علت قدمت زیاد در حال تبدیل به یک خرابه است و رفته رفته فرو می‌ریزد.

قلعه پاله

در قدیم مردم این روستا اموال خود را از ترس اینکه به سرقت بروند در قلعه پاله مخفی می‌کردند. هم‌اکنون این قلعه که در شمال غربی ابیانه است به یکی از جاذبه‌های گردشگری این روستا تبدیل شده و هزاران نفر در سال به بازدید از آن می‌روند.

کد خبرنگار: ۲۶
۱۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • M.M IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    4 1
    ابیانه زیبا و تاریخی.
  • علی IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    7 0
    روستایی زیبا بود ولی از ابتدای جاده تابلوها با مسافتی که طی میشه فرق داره و این روستا پمپ بنزین نداره وبرای مسافرینی که به کمبود بنزین ومواجه میشند سخت و دشوار است
  • فرهاد قاسمی IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    14 0
    جلوی نام اصفهان ، استان نوشتن یادتان نرود، ابیانه جز استان اصفهان است
  • لیلا IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    0 0
    عالی عالی بسیار زیبا و دیدنی هرکه نرفته باشه و ندیده باشه نصف عمرش بر باد رفته در دل کویر چه روستای زیبا و بکری چقدر دیدنی و آرم بخش از سمت کاشان در جاده قدیم وقتی به سمت اصفهان رفتیم چه روستاها و ده های کوچک و بزرگ بکر و آرام بخش و زیبایی دیدیم مثل تابلو فرش زیبا در وسط کویر پیشنهاد میکنم که یکبار هم شده بروید و از نزدیک ببینید حتما پشیمون نمی شوید مخصوصا فصل بهار که من رفتم فوق‌العاده بود
  • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    0 0
    بسیار بسیار زیباست آرامش خاصی دارد بدون ترافیک بدون آلودگی هوا بدون بوق زدن های متوالی خودرو ها چشمه بسیار پر اب وسط روستا و صدای آب روان انسان به وجد میاره مردمان بسیار بسیار مهمان نواز وسط کویر یک بهشت پیدا می‌کنید حتما حتما پیشنهاد میکنم مسافرت کنید وقت بگزارید البته جاده باریکی حتما با سرعت کم حرکت کنید و لذت ببرین
  • سعید IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
    0 0
    روستای زیبایی است ولی دریغ از پزشک و درمانگاه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید