در این مطلب به بررسی قوانین و جریمه کنسلی بلیط هواپیما پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

بلیط هواپیما را کنسل کنیم چقدر ضرر می کنیم؟ + جریمه کنسلی / برای کنسل کردن بلیط هولپیما چه کار کنیم؟

به گزارش سلام نو، طبق آمار روزانه؛ ۱۰٪ از بلیط های خریداری شده هواپیما از طرف مسافرین کنسل می شود. کنسلی بلیط، عوامل مختلفی دارد مانند: بیماری، تغییر در برنامه‌ها و اتفاقاتی که ناخواسته رخ می دهد.

اما هرچه که باشد، هنگام کنسل کردن بلیط‌ها در بیشتر موارد، شامل جریمه‌های متفاوتی خواهید شد. به عبارت دیگر اگر بخواهید بلیط خود را کنسل کنید ممکن است؛ کل وجه و یا درصدی از آن به عنوان خسارت از شما کسر شود و مابقی به شما عودت داده شود. اما میزان خسارت کنسلی به چه عواملی بستگی دارد؟ در ادامه به قوانین جریمه کنسلی بلیط هواپیما اشاره می کنیم.

نوع بلیط هوا

چارتری و یا سیستمی بودن بلیط، اصلی‌ترین عامل تعیین کننده میزان جریمه کنسلی بلیط هواپیما است. در نوع بلیط سیستمی قوانینی برای درصد جریمه وجود دارد، اما عموما بلیط‌های چارتری کل هزینه دریافتی را به عنوان خسارت کسر می کنند و وجهی به شما بر نمی گردانند.

زمان کنسلی

در نوع سیستمی با توجه به زمان کنسل کردن بلیط، میزان جریمه تغییر می کند. به عنوان مثال اگر روز قبل از پرواز اقدام به کنسل کردن بلیط کنید بین ۱۵ تا ۳۰ درصد قیمت بلیط کسر می شود. در صورتی که یک ساعت مانده به پرواز بلیط خود را کنسل کنید جریمه کنسلی تا ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت. لازم به ذکر است که نرخ کنسلی بلیط سیستمی در ایرلاین‌های مختلف متفاوت است و می‌توانید قبل از تهیه بلیط قوانین کنسلی بلیط ایرلاین را مطالعه کنید.

کلاس پروازی

کنسل کردن بلیط سیستمی اکونومی، عموما نرخ پایین تری از جریمه را برایتان به همراه خواهد داشت. در حالت بیزینس کلاس و فرست کلاس به علت آماده‌سازی برخی خدمات پرواز از چند روز قبل شما با جریمه بیشتری برای جبران خسارات خدمات پرواز مواجه خواهید شد.

جریمه کنسلی بلیط هواپیما

کنسل کردن بلیط چارتر

شاید تا به حال با خود اندیشیده اید که، چگونه ارزان‌ترین بلیط هواپیما را بخریم؟ و اقدام به خرید بلیط های چارتری کرده اید. بلیط های چارتری، بسته به شرایط پرواز عموما از قیمت پایین تری نسبت به نوع سیستمی برخوردار هستند. در هنگام کنسلی بلیط چارتری، باید ابتدا قوانین چارتر کننده را مطالعه کنید؛ سپس با اپراتور شرکت تماس بگیرید تا آنها در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهند. در صورتی که بلیط را با قیمت پایین تری نسبت به بلیط سیستمی خریداری کرده باشید، هنگام کنسلی کل مبلغ به عنوان جریمه برداشته می شود. اگر بلیط را در بازه پیک و تعطیلات با قیمت بالاتری نسبت به نوع سیستمی خریداری کرده باشید ممکن است مقداری از وجه را هنگام کنسلی به شما برگردانند، این مقدار تماما دست چارترکننده و توافق قبل از خرید بلیط است و قوانین خاصی ندارد.

کنسل کردن بلیط های آنلاین هواپیما

اگر در سایت خاصی به صورت آنلاین اقدام به خرید بلیط کرده باشید (درصورت چارتری نبودن بلیط)، می‌توانید به پنل کاربری خود وارد شوید و اقدام به کنسلی بلیط کنید، هزینه بلیط پس از کسر جریمه به حسابتان برمی گردد و یا در اکانت شما شارژ می‌شود.سلام نو

کنسل کردن بلیط های رفت و برگشت

اگر بخواهید هنگام استفاده از بلیط رفت اقدام به کنسل کردن بلیط برگشت کنید و بلیط شما نوع سیستمی باشد، شما با بالاترین درجه خسارت هنگام کنسل کردن مواجه خواهید شد. در این حالت زمان کنسلی بلیط مهم نیست. برای مثال اگر با هواپیما و با خرید بلیط رفت و برگشت به اصفهان رفته باشید و بعد از مدتی اقامت تصمیم به ماندن بیشتر بگیرید، هنگام کنسل کردن بلیط برگشت در یک روز قبل از تاریخ پرواز با کسر ۳۰ درصد جریمه مواجه نخواهید شد و باید ۶۰ درصد جریمه بپردازید. این اتفاق به این علت است که بلیط‌های رفت و برگشت، عموما از قیمت پایین تری نسبت به بلیط‌های یک طرفه برخوردار هستند. در صورتی که از بلیط رفت استفاده نکنید هم بلیط برگشت به صورت خودکار کنسل خواهد شد و جریمه از شما کسر می‌گردد.

نرخ جریمه کودکان و نوزادان

در صورتی که اعلام به همراه داشتن نوزاد کنید حدود ۱۰ درصد افزایش قیمت روی بلیط خود خواهید داشت و هنگام کنسلی در صورت عدم رزرو جداگانه برای کودک و یا نوزادتان شما شامل جریمه خاصی نخواهید شد. اگر برای کودک خود بلیط مجزا تهیه کرده باشید، قوانین کنسلی مانند بزرگسالان اعمال خواهد شد.

آیا کنسل کردن بلیط بدون جریمه ممکن است؟

اگر پرواز شما بیش از دو ساعت تاخیر داشته باشد با در دست داشتن بلیط مهر شده در نوع چارتری، می‌توانید بدون جریمه بلیط خود را کنسل کنید. در مورد مشابه برای بلیط سیستمی نیازی به همراه داشتن بلیط مهر شده نخواهید داشت. برخی آژانس های هوایی بر روی تورهای مسافرتی خود تا هفته قبل از سفر اجازه کنسلی بلیط بدون کسر وجه را می‌دهند، این اقدام بسته به نوع آژانس و قوانین آن است. همچنین برخی بلیط‌های سیستمی تا چند ساعت پس از خرید امکان کنسلی بدون کسر جریمه را دارند اما این قانون برای بلیط چارتری صدق نمی‌کند.

برای کاهش جریمه کنسلی چه اقداماتی لازم است

برای کاهش هزینه‌های مرتبط با لغو بلیط هواپیما، بهتر است برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای سفرهای خود داشته باشید. در ادامه، تعدادی راهکار برای کاهش این هزینه‌ها ذکر شده است:

  1. مقایسه شرایط لغو بلیط: قبل از رزرو بلیط، شرایط لغو بلیط هواپیمایی‌های مختلف را با دقت مقایسه کنید. با توجه به اینکه هر هواپیمایی ممکن است شرایط متفاوتی داشته باشد، مقایسه دقیق این شرایط می‌تواند به شما کمک کند.
  2. انعطاف در برنامه‌ریزی: هنگام برنامه‌ریزی سفر، به انتخاب تاریخ‌های قابل تغییر توجه کنید. برخی هواپیمایی‌ها امکان تغییر تاریخ پرواز بدون هزینه اضافی را فراهم می‌کنند، بنابراین انتخاب تاریخ‌های انعطاف‌پذیر می‌تواند به شما کمک کند.
  3. استفاده از بلیط‌های سیستمی(قابل استرداد): در مواقعی که اطمینانی درباره زمان سفر شما وجود ندارد، بهتر است از بلیط‌های قابل استرداد استفاده کنید تا در صورت نیاز بتوانید بلیط را لغو کرده و هزینه کمتری را پرداخت کنید.
  4. دقت در وارد کردن اطلاعات: اطمینان حاصل کنید که اطلاعات شخصی و پرواز در رزرو بلیط به درستی و دقیق وارد شده باشد تا مشکلاتی در زمان لغو یا تغییر بلیط به وجود نیاید.
  5. اعلام سریع: اگر به هر دلیلی برنامه‌هایتان تغییر کرده است، سریعاً با آژانس گردشگری یا پشتیبانی سایتی که بلیط را از آن تهیه کرده‌اید تماس بگیرید تا درخواست تغییر یا لغو بلیط را اعلام کنید و از هزینه‌های اضافی جلوگیری شود.

جمع بندی

کنسلی بلیط هواپیما به هر دلیلی که باشد اتفاقی تلخ و مایوس کننده است. اگر مجبور به کنسل کردن بلیط خود هستید، ابتدا نکات بالا را مطالعه کنید تا با ندانستن قوانین بیش از پیش متضرر نشوید. در همه سفرها برایتان آرزوی سربلندی و سلامت می‌کنیم.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید