۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۰
کد خبر: 55515896

در اعماق کوه‌های زنجان، دژی کهن به نام بهستان خودنمایی می‌کند.

کهن‌ترین قلعه زنجان کجاست؟

به گزارش سلام نو آنطور که الی گشت نوشته است شهرستان ماه‌نشان در استان زنجان، گویی گنجینه‌ای از تاریخ و تمدن را در دل خود جای داده است. در میان این گنجینه‌ها، قلعه بهستان به مانند نگینی می‌درخشد. این قلعه که در نزدیکی روستای بهستان واقع شده، یادگاری از دوران ساسانیان است و با معماری منحصر به فرد خود، هر گردشگری را مجذوب می‌کند.

قلعه‌ای با معماری خاص

قلعه بهستان با ساختاری متفاوت از سایر قلعه‌ها، گویی رازهای ناگفته‌ای را در خود نهفته دارد. این قلعه به جای دیوارهای بلند و برج‌های استوار، از دودکش‌های متصل به هم تشکیل شده است. این دودکش‌ها که به "دودکش‌های جن" نیز معروف هستند، ظاهری رازآلود به قلعه می‌بخشند.

راهی پر پیچ و خم به سوی تاریخ

مسیر رسیدن به قلعه بهستان، خود سفری جذاب است. از شهر زنجان به سمت ماه‌نشان حرکت می‌کنید و در ۲۰ کیلومتری ماه‌نشان، راه خود را به سوی روستای بهستان کج می‌کنید. پس از طی مسافتی کوتاه، به شهر کوچک ایگلی بلاغ می‌رسید و از آنجا با عبور از یک جاده فرعی باریک، به قلعه بهستان خواهید رسید.

گشتی در دل تاریخ

با ورود به قلعه بهستان، گویی در گذر زمان سیر می‌کنید. شصت و چهار اتاق و دو راه پله اصلی، حکایت از روزگاری پر رونق دارند. در پایین قلعه، روزنه‌هایی برای ورود نور و هوا تعبیه شده که به آن ظاهری رازآلود می‌بخشند.

کهن‌ترین قلعه زنجان کجاست؟

معماری شگفت‌انگیز و داستانی از گذر زمان

قلعه بهستان در دل کوه حفر شده و اتاق‌ها در واقع در دل کوه قرار دارند. این قلعه در دوران ساسانیان بنا شده و در قرون پنجم و هفتم هجری نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

قلعه‌ای در حال نابودی

با وجود قدمت و ارزش تاریخی بی‌نظیر، قلعه بهستان در حال نابودی است. بخش‌های زیادی از این قلعه ویران شده‌اند و صعود از راه پله‌های شرقی و غربی خطرناک است. طبقات پایینی نیز فرو ریخته و دسترسی به آنها ممکن نیست. تنها بخش شمالی از قلعه هنوز باقی مانده است، اما به دلیل عدم توجه، این بخش نیز در آینده از بین خواهد رفت.

ضرورت توجه به این گنجینه تاریخی

قلعه بهستان با شواهد تاریخی و باستانی موجود در آن، یک شاهکار معماری و تاریخی است که بیانگر تأثیر و اهمیت تاریخی امپراتوری‌ها و فرهنگ‌های مختلف در این منطقه است. این قلعه ارزش بالقوه‌ای در حفظ و حراست از تاریخ و هویت فرهنگی ایران دارد و باید توجه و مراقبت ویژه‌ای به آن اختصاص یابد تا جهت‌گیری تاریخی و فرهنگی این منطقه حفظ شود.

سفری به گذشته، در میان کوه‌های زنجان

بازدید از قلعه بهستان، فرصتی منحصر به فرد برای سفر به دل تاریخ و آشنایی با تمدن‌های باستانی ایران است. این قلعه، با معماری خاص و داستانی از گذر زمان، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. اگر به دنبال سفری متفاوت و خاطره‌انگیز هستید، قلعه بهستان را در برنامه سفر خود به زنجان قرار دهید.

کهن‌ترین قلعه زنجان کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید