همراه باشید تا از سوغات سرزمین پسته و انگور و شیرینی‌های سنتی بیشتر بدانیم.

قزوین؛ شهر سوغات‌های خوشمزه و صنایع دستی نفیس

به گزارش سلام نو آنطور که کجارو نوشته است قزوین، شهری تاریخی در قلب ایران، با جاذبه‌های گردشگری و سوغات‌های منحصر به فرد، هر ساله مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند.

غرق در طعم و عطر شیرینی‌های قزوین

یکی از مشهورترین سوغات قزوین، شیرینی‌های سنتی آن است که با ظرافت و مهارت توسط قزوینی‌های هنرمند تهیه می‌شوند. تنوع و طعم بی‌نظیر این شیرینی‌ها، هر ذائقه‌ای را به وجد می‌آورد. از نان چایی و نان نازک گرفته تا باقلوا و شیرینی اتابکی، هر کدام از این شیرینی‌ها، داستان و اصالت خاص خود را دارند.

نان چایی: شیرینی خشک و سنتی که با کنجد یا مغز پسته تزیین می‌شود و طعمی بی‌نظیر دارد.

نان نازک: این نان ترد و خوشمزه، با مغزهای مختلفی مانند پسته، گردو و بادام به فروش می‌رسد.

نان چرخی: شبیه به نان چایی، اما با چرخ دستی مخصوص چرخ داده می‌شود و روی آن با تخم خرفه یا پسته پوشانده می‌شود.

باقلوا: قزوین باقلواهای خاص خود را دارد که با تنوع در طعم و طرز تهیه، از دیگر شهرها متمایز می‌شود. باقلوا پیچ، گل رز و پرچمی، از انواع مختلف باقلواهای قزوینی هستند.

شیرینی اتابکی: این شیرینی که به شیرینی ولیعهدی نیز معروف است، فقط در قزوین یافت می‌شود و طعمی منحصر به فرد دارد.

شیرینی نان قندی: این شیرینی در قزوین کمی با شهرهای دیگر متفاوت است و طرز تهیه خاص خود را دارد.

قزوین؛ شهر سوغات‌های خوشمزه و صنایع دستی نفیس

صنایع دستی قزوین، یادگاری از هنر و ذوق ایرانی

علاوه بر شیرینی‌های خوشمزه، قزوین در زمینه صنایع دستی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. فرش‌های نفیس، گلیم‌های رنگارنگ، جاجیم‌های سنتی و موج‌های ظریف، بخشی از هنر و ذوق مردم قزوین را به نمایش می‌گذارند.

فرش قزوین: از نفیس‌ترین فرش‌های ایران که متأسفانه بافت آن فراموش شده است. تنوع رنگ و نقش، از ویژگی‌های بارز این فرش است.

گلیم: این هنر در اکثر روستاهای قزوین رایج است و رودبار الموت، رودبار شهرستان، ارداق و ضیاءآباد از مراکز مهم بافت گلیم در این استان هستند.

جاجیم: این هنر سابقه‌ای طولانی در قزوین دارد و در اکثر روستاهای این استان رایج بوده است. زنان روستا در مواقع بیکاری، جاجیم می‌بافند و از پشم و مواد گیاهی برای رنگرزی آن استفاده می‌کنند.

پن‌بافی (نواربافی): در گذشته پن را با نخ‌های ابریشمی می‌بافتند، اما امروزه از نخ‌های نایلونی نیز استفاده می‌شود. از پن برای تزیین لباس استفاده می‌شود.

موج‌بافی: نوعی دستبافته سنتی که هنوز در برخی مناطق رواج دارد. از موج برای بافت پارچه‌های ظریف جهت تهیه البسه و همچنین پارچه‌های ضخیم‌تر برای پتو، روکرسی، روفرشی، پرده، ملحفه و جا نماز استفاده می‌شود.

گردشگری در قزوین و لذت بردن از سوغات و صنایع دستی

قزوین با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان، مقصدی ایده‌آل برای سفر است. بازدید از اماکن تاریخی مانند عمارت چهلستون، مسجد جامع عتیق، بازار سنتی قزوین و چشیدن طعم بی‌نظیر شیرینی‌های سنتی و خرید صنایع دستی نفیس این شهر، خاطره‌ای به یادماندنی از سفر به قزوین را برای شما رقم خواهد زد.

قزوین؛ شهر سوغات‌های خوشمزه و صنایع دستی نفیس

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید