۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴
کد خبر: 55417211

همدان و سوغاتی‌های هیجان‌انگیز آن شهرت فراوانی دارد، همراه باشید و از معروف‌ترین سوغات‌های همدان بیشتر بدانید.

معروف‌ترین سوغاتی‌های همدان

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر زیبای همدان با وجود جاذبه‌های مهم و معروفی مثل غار علی‌صدر، منطقه توریستی گنج‌نامه و آرامگاه ابوعلی سینا یکی از قطب‌های مهم گردشگری ایران است و سالانه جمعیت زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی را به خود جذب می‌کند. اما بخش جذاب ماجرا فقط امکانات تفریحی و جاهای دیدنی همدان نیست؛ گشتن در بازارها، خریدن خوراکی‌های خوشمزه مخصوص همدان و صنایع دستی ارزشمند و متنوع این شهر نیز لذت سفر را برای مسافران دوچندان خواهد کرد. در این مطلب با ما همراه باشید تا سوغات همدان از جمله خوراکی‌های خوشمزه و صنایع دستی آن را به شما معرفی کنیم. حیف است که دست‌خالی از همدان برگردید.

صنایع دستی بی‌همتا همدان

سفال لالجین همدان

همدان به عنوان دومین شهر کشورمان در تنوع صنایع دستی شناخته شده و اکثر صنایع دستی آن به ثبت ملی رسیده. در میان صنایع دستی همدان، احتمالا از سفال لالجین شنیده باشید. سفال‌گری در همدان قدمتی چند صد ساله دارد. هنوز این هنر در میان مردم این منطقه رایج است و از سراسر ایران و جهان برای خرید و بازدید از سفال‌های لالجین راهی همدان می‌شوند. یکی از ویژگی‌های بارز سفال لالجین تنوع آن است. این سفال‌ها، ظروف تزیینی یا مصرفی با نقاشی‌های متنوع هستند.

معروف‌ترین سوغاتی‌های همدان

چرم همدان

دامپروری از دیرباز در همدان رایج بود. همین موضوع سبب شد، مردم همدان به صنعت چرم روی آوردند. می‌گویند قدمت صنعت چرم در همدان به 3 هزار سال پیش باز می گردد. اولین کارخانه چرم‌سازی ایران در همدان ساخته شد و در گذشته همدان به دباغخانه نیز معروف بود. چرم همدان بسیار مرغوب است و به عنوان محصول صادراتی شناخته می‌شود.

گلیم و قالی همدان

آوازه گلیم و قالی‌های کشورمان به خارج از مرزها رسیده است. هر یک از شهرهای ایران نقش‌ و طرح منحصر به فرد خود را در بافت قالی دارد. طرح‌های گلیم همدان بیشتر گل قندی، خرچنگی، زنگوله، اسلیمی، گل سبدی، ضربدری و جناقی است. قالی‌های همدان نیز بسیار تماشایی اند؛ رنگ قالی‌های همدان از شیره گیاهان و درختان به دست می‌آید. این قالی‌ها یکی از صنایع پرطرفدار و صادراتی همدان به شمار می‌رود.

مرواربافی همدان

مروار نام نوعی چوب ترکه است. مرواربافی نیز به نوعی هنر سبدبافی اطلاق می‌شود. گیلان به عنوان یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان این محصول دستی طولانی در مرواربافی دارد. از آنجا که مروار در همدان کشت می‌شود مرواربافی در این استان نیز باب است. از مروار جامیوه‌ای، جانانی و... می‌سازند که علاوه بر کاربردی بودن، جلوه زیبایی به خانه می‌بخشد. در سفر به همدان، با خود مروار به همراه ببرید.

معروف‌ترین سوغاتی‌های همدان

سوغات خوردنی همدان، خوشمزه و هیجان‌انگیز

صنل (سنل)

صنل شیرینی بومی و سنتی همدان است که از شهر نهاوند استان همدان می‌توانید آن را بخرید. بر خلاف بعضی از شیرینی‌های قبلی که در شهرهای دیگر هم تهیه می‌شد، شیرینی صنل فقط در استان همدان و آن هم شهر نهاوند تولید می‌شود.

آرد بوداده، روغن، بیسکویت، شکر، جوز، زنجبیل و دارچین مواد تشکیل‌دهنده این شیرینی سالم و خوشمزه هستند. نهاوندی‌ها می‌گویند مواد گیاهی‌ای که در این شیرینی به کار رفته‌اند خواص دارویی دارند و به همین خاطر مصرف صنل (سنل) برای درمان برخی بیماری‌ها مفید است.

حلوا لوزی همدان

حلوا لوزی همدان که عطروطعم بی‌نظیری دارد از آرد برنج، سبوس گندم، گردو، عسل و زعفران تهیه می‌شود. علت نام‌گذاری حلوا لوزی هم این است که آن را به شکل لوزی برش می‌دهند. این حلوای خوشمزه و انرژی‌بخش را به‌راحتی می‌توانید در همه شیرینی‌فروشی‌های همدان پیدا کنید. در همدان انواع حلواهای مقوی درست می‌شود؛ اما حلوا لوزی چیز دیگری است و باید حتی شده برای یک‌بار حتماً طعم آن را بچشید.

معروف‌ترین سوغاتی‌های همدان

برساق

شیرینی محلی برساق از ترکیب آرد، شیر، شکر، روغن، دارچین، گردو و زردچوبه درست می‌شود و با وجود سادگی طعم بسیار دلچسب و لذیذی دارد. اقوام لر و کرد هم برساق را درست می‌کنند؛ اما برساق همدان طعم متفاوت و منحصربه‌فردی دارد که حتماً باید آن را امتحان کنید. عاشق طعم شیرینی هستید و شهر به شهر دنبال خوشمزه‌ترین‌هایش؟ ما برایتان لیست خوشمزه ترین شیرینی های ایرانی را یکجا آورده‌ایم.

آب‌نبات قیچی

از دیگر شیرینی های همدان می‌توان آب‌نبات قیچی را نام برد که هنوز هم ورژن قدیمی آن در همدان پیدا می‌شود. بله، به یاد گذشته‌ها و روزهایی که این آب‌نبات‌ها عضو ثابت خانه مادربزرگ‌ها بود، می‌توانید آب‌نبات قیچی‌های قدیمی را در همدان بخرید و این خوشمزه‌های خوش‌رنگ را همیشه در کنار چای داشته باشید.

ترکیب اصلی آب‌نبات قیچی زعفران، شکر، روغن و آب است؛ اما در انواع رنگ‌ها و طعم‌ها مانند پسته‌ای، زعفرانی، هل‌دار و… درست می‌شود و گاهی مغزهای مختلف هم در تهیه آن به کار می‌برند.

معروف‌ترین سوغاتی‌های همدان

نان کماج

نان کماج از بهترین و قدیمی‌ترین شیرینی های همدان است که هرگز نباید آن را از دست بدهید. این نان که ثبت ملی هم شده است از آرد، شکر، کره، تخم‌مرغ، کنجد، شیر، گردو و دارچین درست می‌شود و با این توضیحات احتمالاً می‌توانید تصور کنید که چه عطر و بو و مزه بی‌نظیری دارد؛ البته به‌قول‌معروف تا نخوری ندانی!

نان کماج را به‌عنوان سوغات همدان بخرید و به همراه یک لیوان چای داغ در کنار عزیزانتان عصرانه دلچسبی نوش جان کنید. اگر اهل نان‌ها و خوراکی‌های خوشمزه هستید، احتمالا یزد هم برایتان یک مقصد عالی است. اینجا سری زدیم به سوغات یزد که به شیرینی‌ها و نان‌های عجیبش معروف است!

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید