گورستان جن چابهار نه تنها یکی از آثار باستانی این محل است بلکه یکی از ترسناک‌ترین قبرستان‌های ایران است؛ جایی که محلی‌ها معقتدند شب‌ها اجنه به سر مزار عزیزانشان زاری می‌کنند.

گورستان جن چابهار؛ ترسناک‌ترین قبرستان ایران + فیلم

سلام نو - سرویس گردشگری: گورستان جن در روستای تیس در جنوب شرقی ایران در شهر چابهار ؛ بر روی تپه‌ای مشرف بر روستای تیس و در پای کوه پیل ‌بند بر بستری صخره‌ای قرار گرفته است .  با همه روایت‌های مرموز و ترسناک از این گورستان، نکته جالب‌تر آن‌جا است که بدانید قبرستان کنونی مورد استفاه اهالی این منظقه و روستا در کنار همین گورستان جن معروف قرار دارد.

این مسئله باعث تعجب است که خود همین اهالی شایعه ساز در همسایگی این گورستان عجیب و غریب و در نزدیکی قبرستانی دیگر، مردگانشان را دفن و خاکسپای می‌کنند  ولی گورهای این گورستان بر سطح خاکی و نرم حفر می‌شوند؛ در گورستان جن در روستای تیس  که قدمتی حدود دو هزار و سیصد سال دارد و سال‌های سال است که برای اهالی و گردشگران هنوز هم مثل همیشه مکانی پر از رمز و راز و ترسناک است.

قبرستان جن که میان بلوچ‌ها به "جن سنط" مشهور بوده، یکی از این رازهای سر به مهر این منطقه است. در کتاب‌های مربوط به فتوحات اسکندر مقدونی (الکساندر)، نام این منطقه با عنوان تیز مشهور بوده که به مرور زمان از لحاظ لغوی به تیس تبدیل شده است.

تاریخ‌نویسان دوره اسلامی، از این منطقه به‌عنوان بندر تزیا یا تسی نام برده‌اند که مرکز تجارت شکر ایالات مکران و گندم سیستان بود. گورستانی مرموز و مخوف، قبرهای کنده شده بر بستر سنگی و صخره‌ای دامنه کوه، حکایت راز نهان این منطقه است. امروزه حتی با پیشرفت وسایل و ابزار حفر کردن، کندن این‌گونه قبرها در دل سنگ کاری بس دشوار است.

جالب آن‌جا است که در دل این گورستان، صدها گور کنده شده در دل سنگ‌ها را می‌توان مشاهده کرد. چه موجوداتی و با چه ابزاری توانسته اند هزاران سال پیش چنین قبرهایی را بسازند و برای چه بستر سنگی و صخره‌ای را انتخاب کرده اند؟ بر این اساس، اهالی منطقه، حفر این گورها را کاری محیرالعقول و فوق بشری می‌دانند و هزاران سال است که آن را به اجنه نسبت داده ‌اند.

این گورستان بر روی تپه‌ای مشرف بر روستای تیس و در پای کوه پیل‌بند بر بستری صخره‌ای قرار گرفته است. با همه روایت‌های مرموز و ترسناک از این گورستان، نکته جالب‌تر آن‌جا است که بدانید قبرستان کنونی اهالی محل در کنار همین گورستان جن قرار دارد اما گورهای این گورستان بر سطح خاکی نرم حفر می‌شوند.

۳ احتمال دیگر درباره قبرستان جن

در مورد قبرستان جنینان احتمالاتی هم وجود دارد؛ احتمالاتی که اصلاً قطعیتی در آن نیست و صرفا کارشناسان تاریخ، جغرافیا و زمین شناسی میتوانند با بررسی‌هایی اساسی، جواب دقیقی به پرسش‌های موجود بدهند. در این جا احتمالات موجود را می‌خوانید.

۱. تعدادی معتقد هستند خاکسپاری در ایران باستان به این شکل بوده. برای این که سنگ‌های گورستان جنینان تیس بی مشابهت به قبر دخمه‌هایی که در زمان قبل ترویج داشته اند نیست؛ قبر دخمه‌هایی قدیمی که احتمالا امروزه با فرسایش روبرو شده و به این شکل درآمده اند.

مثلا در بندر باستانی سیراف بنا شده در کرانه‌های خلیج فارس، دره‌ای به اسم «لیل» وجود دارد که روی بدنه‌ی آن دخمه‌هایی در دل کوه کنده شده و به علت پیدا شدن استخوان‌هایی در آن‌ها میتوان گور بودن این دخمه را تائید کرد. همچنین در کنار آن‌ها و روی کوه حفره‌های مستطیل شکل متعددی دیده میشود که تداعی کننده‌ی قبرستان است. اما در این حفره‌های هم استخوان‌هایی پیدا شده.

بطور کلی قبر دخمه‌ها به زمان ماد و هخامنشیان وابستگی دارند که با این تفسیرها، احتمال اینکه قبرستان جنینان تیس نمونه‌ای از همان قبرستان‌های زمان قدیم باشد بسیار زیاد است.

۲. به اعتقاد بعضی از مردم تیس، این احتمال موجود است که احتمالا حفرکنندگان این قبرستان به علت حفظ مردگان و درگذشتگان خود از گزند جانوران و خورندگان زیرزمینی، رنج حفر کردن سنگ را بر خود هموار می‌کردند تا با ساخت این مدل قبرها، به مردگانشان احترام بیشتری بگذارند.

۳. تعدادی هم معتقد هستند این سنگ‌ها و سطوح موجود در قبرستان جنیان، محل جمع اوری آب در زمان باستان بوده اند. به عنوان مثال در همان دره‌ی لیل و در لابه لای گورهای سنگی که از آن صحبت شد، چاه‌های آب متعددی به عمق ۱۰۰ متر حفاری شده که وجود آن‌ها سوال برانگیز است.

بنا بر گزارش کارشناسان سازمان میراث فرهنگی آنچه امروزه در ارتفاعات مشرف بر دامنه‌ی کوه‌های شمالی سیراف می‌بینیم و اندیشمندان و محققان از آن بعنوان قبور سنگی یاد میکنند، در اول به خاطر ایجاد قبر و مدفن مردگان خلق نشده اند بلکه حوضچه‌های جمع اوری آب باران بوده اند. حتی که این احتمال میتواند در خصوص سطوح سنگی قبرستان جنینان هم قابل توجیه باشد.

نشانی قبرستان جن ها

۵ کیلومتری بندر چابهار، روستای تیس، قبرستان جن

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید