این باتری‌ها دوست‌دار محیط‌زیست، ارزان و بادوام هستند و می‌توانند راه حلی برای مشکل کمبود برق در کشورهای در حال توسعه باشند.

جدیدترین باتری برای ذخیره‌سازی ارزان‌تر انرژی

به گزارش سلام نو آنطور که ایسنا نوشته است پژوهشگران سوئدی نوع جدیدی از باتری را با استفاده از روی و لیگنین ساخته‌اند که می‌تواند انقلابی در ذخیره‌سازی انرژی ایجاد کند.

لیگنین، ماده‌ای است که در فرآیند تولید کاغذ به عنوان ضایعات تولید می‌شود و روی، فلزی فراوان، قابل بازیافت و ارزان است. استفاده از روی در باتری‌های قابل شارژ، به دلیل واکنش با آب موجود در محلول‌های الکترولیت و تولید گاز هیدروژن، با مشکلاتی همراه بوده است.

پژوهشگران سوئدی برای حل این مشکل، از الکترولیتی به نام WiPSE استفاده کرده‌اند که روی را تثبیت می‌کند. این باتری جدید می‌تواند بیش از ۸۰۰۰ بار شارژ و دشارژ شود و ۸۰ درصد عملکرد خود را حفظ کند.

دکتر ضیاءالدین خان، پژوهشگر دانشگاه لینشوپینگ می‌گوید: «این باتری جایگزینی امیدوارکننده برای باتری‌های لیتیوم-یونی است که مشکلاتی مانند انفجار، بازیافت دشوار و استفاده از عناصری مانند کبالت که استخراج آنها با مشکلات زیست‌محیطی و حقوق بشری همراه است، دارند.»

باتری‌های روی-لیگنین، چگالی انرژی معادلی با باتری‌های سرب-اسید دارند، اما بدون استفاده از مواد سمی ساخته می‌شوند. تولید انبوه این باتری‌ها، به مشارکت شرکای تجاری نیاز دارد.

دکتر ریورانت کریسپین، استاد الکترونیک دانشگاه لینشوپینگ می‌گوید: «این باتری‌ها می‌توانند راه حلی برای مشکل کمبود برق در زمان غروب خورشید باشند، زمانی که پنل‌های خورشیدی دیگر برق تولید نمی‌کنند.»

این پژوهش در مجله Energy & Environmental Materials به چاپ رسیده است.

مزایای باتری‌های روی-لیگنین

  • دوست‌دار محیط‌زیست: این باتری‌ها از مواد غیرسمی ساخته می‌شوند و قابل بازیافت هستند.
  • ارزان: روی و لیگنین مواد ارزان قیمتی هستند.
  • بادوام: این باتری‌ها می‌توانند بیش از ۸۰۰۰ بار شارژ و دشارژ شوند.
  • چگالی انرژی مناسب: این باتری‌ها چگالی انرژی معادلی با باتری‌های سرب-اسید دارند.
  • کاربردهای متنوع: این باتری‌ها می‌توانند برای مصارف مختلفی مانند ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی، خودروهای برقی و شبکه‌های برق استفاده شوند.

چالش‌های پیش روی باتری‌های روی-لیگنین

  • تولید انبوه: تولید انبوه این باتری‌ها به مشارکت شرکای تجاری نیاز دارد.
  • ظرفیت ذخیره‌سازی: در حال حاضر، باتری‌های ساخته شده در آزمایشگاه کوچک هستند و باید برای مصارف مختلف مانند خودروهای برقی، ظرفیت آنها افزایش یابد.

با وجود این چالش‌ها، باتری‌های روی-لیگنین پتانسیل این را دارند که انقلابی در ذخیره‌سازی انرژی ایجاد کنند و راه حلی برای مشکل کمبود برق در کشورهای در حال توسعه باشند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید