۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۸
کد خبر: 55424025

خرم‌آباد جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیاری دارد از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم مخمل کوه کجا قرار دارد.

مخمل کوه کجا قرار دارد؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: کوه‌ها با صلابت و استوار هستند و در فصل بهار به برکت برف‌های زمستان و بارش‌های بهاری سیمایی رنگارنگ به‌خود می‌گیرند و رویش‌گاه گل‌های وحشی می‌شوند. مخمل کوه در مجاورت شهر خرم‌آباد، به جهت طبیعت کم‌نظیر، امکانات رفاهی مطلوب، آب‌وهوای ییلاقی و زیبایی‌های مسحورکننده بیشتر ایام سال میزبان طبیعت‌گردان و کوه‌نوردان است. این منطقه کوهستانی از جاهای دیدنی لرستان به شمار می‌رود.

آشنایی با پارک مخمل کوه خرم‌آباد

در حدود 30 کیلومتری خرم‌آباد، مرکز استان لرستان، یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی ایران قرار دارد که با طبیعت زیبایش شما را به دنیای بهشت‌گونه می‌برد؛ پارک جنگلی مخمل‌کوه که در دره تاریخی خایدآلو و شمال مخمل‌کوه قرار دارد. بدون شک به محض رسیدن به این طبیعت منحصربه‌فرد درختان بلوط و گل‌سنگ‌های سیاه رنگی را خواهید دید که تقریبا تمام سطح کوه را پوشانده اند. در فصل بهار، معمولا این گل‌سنگ‌ها سبز رنگ می شوند؛ طوری که انگار کوه این بار یک لباس مخملِ سبز به تن کرده است. شاید بتوان دلیل نامگذاری این پارک جنگلی را همین اتفاق دانست.

مخمل کوه کجا قرار دارد؟

پارک جنگلی مخمل کوه با حدود 500 هکتار مساحت، در بخشی از دره خایدآلو قرار دارد و با آب و هوای دلپذیر و کوهستانی خود، یکی از بهترین مکان‌ها برای سپری کردن روزهای تعطیل و پیک‌نیک به حساب می‌آید. اگر کوهنوردی تفریح مورد علاقه شماست پس بدون شک باید به مخمل‌کوه بروید.

در حوالی این پارک جنگلی و در نزدیکی روستای پیرجد، منطقه‌ای به نام هفت‌حوض قرار دارد که در مسیر رودخانه‌ای جاری واقع شده و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کوهنوردان است. در طول این مسیر، بارش باران، باعث شده تا حوضچه‌های متعددی شکل بگیرد و به همین دلیل آن را هفت‌حوض نامیده اند. جذابیت‌های این طبیبعت زیبا و وسیع فقط به موارد گفته شده ختم نمی‌شود؛ در قسمت شمالی مخمل‌کوه، آبشار زیبای شبیخون منتظر شماست.

به دلیل حضور بسیار بازدیدکنندگان در این نقطه، امکانات رفاهی مثل آلاچیق، رستوران وکافه‌های متعددی، جهت اسکان و رفاه مسافرین به چشم می خورد. پارک جنگلی مخمل‌کوه بسیار بزرگ است و تمام بخش‌های آن دیدنی و جذاب است؛ به خصوص در فصل بهار. پس فرقی ندارد که به لوکیشن‌های گفته شده بروید یا نه، از همه جای مخمل کوه لذت ببرید.

مخمل کوه کجا قرار دارد؟

زمان مناسب برای بازدید از مخمل کوه

کوه‌نوردان و صخره‌نوردان از طرفداران مخمل کوه هستند. مسیر صعود به مخمل کوه از میان پارک جنگلی می‌گذرد. این کوه‌پیمایی چندان سخت و سنگین نیست و پیمایش آن برای کوهنوردان مبتدی نیز امکان‌پذیر است. در مخمل کوه پوشیده از گلسنگ (با وجود ارتفاع زیاد) مسیر مناسب و همواری برای کوهنوردان وجود دارد. صعود به قله مخمل کوه برنامه‌ای نیم‌روزه است. با رسیدن به این قله منظره‌ای بی‌نظیر از خرم آباد و طبیعت اطراف آن پیش چشمان شما قرار می‌گیرد. فصل بهار و نیمه اردیبهشت بهترین زمان برای صعود به ارتفاعات مخمل کوه محسوب می‌شود.

مخمل کوه منطقه‌ای ییلاقی و کوهستانی است و تابستان‌های خنک و زمستان‌های نسبتا سختی دارد. بارش‌های بهاری و آب شدن برف‌های باقی مانده در ارتفاعات جان دوباره به گلسنگ‌های مخمل کوه می‌دهند، آبشار را پرآب می‌کنند و طراوت و سرسبزی به ارمغان می‌آورند. ازاین‌رو، فصل بهار بهترین زمان برای حضور در طبیعت مخمل کوه لرستان است و این زیبایی در نیمه اردیبهشت به اوج خود می‌رسد. در این موقع از سال روزهای پایانی هفته منطقه شلوغ و پرتردد می‌شود.

مخمل کوه کجا قرار دارد؟

اگر به قصد آبتنی راهی مخمل کوه و تنگه شبیخون می‌شوید، با توجه به دمای هوا فصل تابستان بهترین زمان است. در پاییز طبیعت منطقه رنگ و بویی خاص دارد و حضور گردشگران کم‌رنگ می‌شود.

دسترسی راحت به مخمل کوه

لرستان سرزمین قله‌های سربه‌فلک‌کشیده، چشمه‌های جوشان و آبشارهای بلند است. مخمل کوه در استان لرستان، شمال شهر خرم آباد واقع شده است و با ظاهر جذاب و چشم‌نواز بخشی از دره تاریخی خایدآلو را تشکیل می‌دهد. جاده خرم آباد به الشتر از دل مخمل کوه می‌گذرد.

مخمل کوه لرستان در فاصله حدودی ۶۰ کیلومتری فرودگاه خرم آباد، ۱۸ کیلومتری ترمینال مسافربری خرم آباد و ۲۰ کیلومتری مرکز شهر خرم آباد قرار دارد. ویژگی‌های منحصربه‌فرد و امکانات مناسب این منطقه کوهستانی را به مقصدی جذاب برای پیک‌نیک‌های خانوادگی و دوستانه و سفرهای یک یا چندروزه تبدیل کرده است.

مسیر دسترسی به مخمل کوه

آدرس: استان لرستان، شمال خرم آباد، کیلومتر ۱۵ جاده خرم آباد به الشتر

برای دسترسی به مخمل‌کوه از شهر خرم آباد، باید از طریق بلوار ولایت یا بلوار زند خود را به حاشیه شمالی شهر برسانید؛ سپس در جاده خرم آباد به الشتر ۳۵ کیلومتر به مسیر خود ادامه دهید.

مخمل کوه کجا قرار دارد؟

قبل از روستای بهرام جود با استفاده از دوربرگردان وارد خروجی جاده قلعه سنگی شوید. خروجی مخمل کوه دست راست این جاده با استفاده از تابلوهای راهنما مشخص شده است. بلوار زیبا کنار و سپس جاده جانبازان (درحاشیه شمال غربی شهر خرم آباد) مسیر دسترسی دیگر به پارک جنگلی مخمل کوه است. مسیر رسیدن به کوه از میان این پارک جنگلی می‌گذرد و آسفالته است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید