یک مقام ارشد محیط زیست استان اصفهان تاکید دارد که رهاسازی آب برای تالاب گاوخونی یک ضرورت و تنها راه نجات فلامینگوهای این تالاب است.

رهاسازی آب برای تالاب گاوخونی و نجات فلامینگوها ضروری است

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: رهاسازی آب برای تالاب گاوخونی یک ضرورت واقعی برای نجات فلامینگوهایی است که به این پهنه پناه آورده‌اند و در حال تخم گذاری و زادآوری هستند.

حسین اکبری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: حفاظت محیط زیست استان با شرکت آب منطقه ای مکاتبه و پیگیری کرده است که پس از اتمام رهاسازی آب برای کشاورزان شرق، چند میلیون مترمکعب آب هم به تالاب برساند چرا که این مهم، ضرورتی واقعی برای نجات پرندگانی است که به گاوخونی پناه آوردند.

وی تصریح کرد: رهاسازی آب در این زمان، یک نیاز واقعی برای جلوگیری از پراکنده شدن فلامینگوها و خسارت هایی است که به تنوع زیستی تالاب گاوخونی وارد می شود.

اکبری گفت: اگر فلامینگوها در این منطقه ایجاد کلنی کنند که با توجه به شرایط ایجاد شده به نظر می‌رسد این اتفاق رخ بدهد، پروسه زمانی لانه گذاری تا جوجه آوری، بزرگ شدن و به حالت پرواز درآمدن جوجه‌ها ۲ ماه و نیم تا سه ماه طول می کشد.

وی تاکید کرد: فرایند ایجاد کلنی و جوجه آوری تا اوایل خرداد کامل می شود و به همین دلیل هم رهاسازی آب برای تالاب حیاتی است.

اکبری اظهار داشت: براساس پایش‌های هوایی و میدانی شاهد ورود حدود ۳۰۰ فلامینگو و طیف قابل توجهی از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی مثل آبچیلک‌ها، انواع اردک ها، حواصیل، اِگرِت، لک لک و تنوع قابل توجه برخی از پرندگان شکاری در تالاب گاوخونی بودیم.

به گفته معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، پیش از این در سال ۹۸ هم پس از رهاسازی آب به سمت تالاب، این شمار فلامینگو به سمت این پهنه آبی پرواز کرده بودند و پس از آن از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ به علت خشک بودن تالاب، حضور فلامینگو در تالاب مشاهده نشده بود.

وی یادآور شد: در دو دهه اخیر تالاب گاوخونی از حقابه های خودش محروم مانده و تنوع زیستی آن دچار آسیب ها و خسارت‌های جدی شده است.

اکبری افزود: سطح تالاب گاوخونی اوایل سال ۱۴۰۲ به طور صد در صدی خشک بود و متاسفانه وضعیت پرندگان مهاجر که آب عامل حیاتی آنهاست، دچار اختلال جدی شد.

وی ادامه داد: بهار سال گذشته، حضور پرندگان مهاجر در تالاب گاوخونی بسیار ناچیز و به طور موقت، یک ساعته یا یک روزه بود که بر اساس حس غریزی در این منطقه توقف داشتند اما بخش کثیری از آن‌ها می رفتند.

اکبری خاطرشان کرد: سال گذشته با هم افزایی زیادی که در سطوح مختلف استانی و ملی به وجود آمد و همچنین ورود دستگاه‌های قضایی و نظارتی و همراهی مدیریت استان و اعضای کارگروه سازگاری با کم آبی به تفاهم نامه‌ای متناسب با ذخایر سد زاینده رود برای تامین بخشی از حقابه‌های تالاب رسیدیم.

وی افزود: بر اساس این تفاهم نامه که با شرکت آب منطقه ای داشتیم مقرر بود ۲۰ میلیون مترمکعب آب در پاییز رهاسازی شود و برای زمستان ۱۴۰۲ و همچنین بهار ۱۴۰۳ مطابق با ذخایر سد، صورت جلسه مشترکی تنظیم و رهاسازی آب انجام شود.

وی افزود: رهاسازی ۲۰ میلیون مترمکعب از ایستگاه شاخه کنار موکول به آذر ۱۴۰۲ شد و به این ترتیب ۸ میلیون مترمکعب آب به تالاب رسید و متعاقب آن چون رودخانه بسته بود و تا اوایل اسفند بارشی در حوزه زاینده رود وجود نداشت، این میزان آب (۸ میلیون مترمکعب) موجب شد که رطوبتی نسبی در بخش‌های شمالی تالاب شکل بگیرد.

اکبری ادامه داد: پس از قطع شدن زاینده رود، این میزان رطوبت خشک شد ولی هنوز لایه های زیرین در قسمت شمالی تالاب به صورت نسبی مرطوب بود تا اینکه در اسفندماه بارندگی‌های بسیار خوبی در کل حوزه صورت گرفت و با ۳ نوبت بارندگی در شرق اصفهان و روان آب‌هایی که اوایل فروردین ۱۴۰۳ از ارتفاعات گردنه «ملا احمد» نایین در شمال تالاب ایجاد شد، شرایط مناسبی ایجاد کرد که شاهد ورود طیف قابل توجهی از پرندگان مهاجر به تالاب گاوخونی باشیم.

وی افزود: این اتفاقی مبارک است که پس از سال‌ها دوباره شاهد آن هستیم و نشان می دهد که می توان در سایه همدلی و همکاری قدم‌های خوبی در جهت احیای تالاب برداشت.

اکبری گفت: هنوز بخش‌های کمی از قسمت‌های شمالی تالاب حدود ۳ درصد، با کمک سیلابی که ایجاد شد، رطوبت دارد و این امید ایجاد شده که فلامینگوها در اوایل فصل بهار در این تالاب لانه گذاری و تخم گذاری کنند.

وی تاکید کرد: اما به ثمر نشستن جوجه آوری فلامینگوها منوط به ادامه همکاری‌ها به صورت مجدانه است تا بتوانیم حقابه ویژه ای برای تالاب داشته باشیم چرا که این حقابه برای استمرار حیات گاوخونی و پرندگانی که از آن ها میزبانی می کند با توجه به تمام شدن فصل بارش‌ها و و گرم شدن هوا اهمیت زیادی دارد.

به گفته وی هم اکنون آبی از سد رودشتین به تالاب گاوخونی نمی رسد و تنها مقدار ناچیزی در حدود ۱۰۰ لیتر در ثانیه زه آب و پسآب کشاورزی از ایستگاه شاخه کنار رد می شود و به گاوخونی می رسد.

تالاب بین‌المللی گاوخونی واقع در شرق اصفهان یکی از بزرگترین و مهمترین تالاب‌های ایران محسوب می‌شود اما ۲۰ سال است که حقابه آن تامین نشده و سال گذشته به خشکی صد در صدی رسید.

آخرین بار اما آذر سال گذشته حدود ۸ میلیون مترمکعب آب به سمت تالاب رهاسازی شد و در بارندگی‌های اخیر، در اسفند سال گذشته و فروردین جاری چیزی حدود ۲ تا سه درصد تالاب مرطوب شد.

این تالاب به وسعت ۴۷۶ کیلومترمربع در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی قرار دارد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید