متاسفانه دیدگاه در این حوزه در شرایط کنونی جامعه ما ،کوتاه مدت و بدون در نظر گرفتن اهداف سرمایه گذاری است که در نهایت پیامدی جز ایجاد یک جامعه مصرف کننده را ندارد.

سرمایه گذاری هدفمند

مهندس عبدالله زمانی، کارشناس مدیریت: وضعیت توسعه در آینده هر کشوری را،نحوه سرمایه گذاری های انجام شده در آن کشور تعیین می کند. هر نوع سرمایه گذاری نمی تواندباعث  توسعه باشد ، سرمایه گذاری هایی که بلند مدت باشد و منطبق با برنامه ریزی های هدفمند صورت گیرد باعث توسعه و پیشرفت جامعه می شود .با توجه به اینکه مبحث سرمایه گذاری خود،ماهیت بلند مدتی در بر دارد،لذا برای رسیدن به پیشرفت و توسعه کشور باید برای ابعاد گوناگون اعم از صنایع مختلف و حتی دولت ها، برنامه ریزی های دقیق با افق بلند مدت داشته باشند.

متاسفانه دیدگاه در این حوزه در شرایط کنونی جامعه ما ،کوتاه مدت و  بدون در نظر گرفتن اهداف سرمایه گذاری است که در نهایت پیامدی جز ایجاد یک جامعه مصرف کننده را ندارد . رانت و درآمدهای نفتی باعث شده است که در کشور بدون تلاش و  تدبیر یا کارهای مولد اقتصادی ، مصرف کننده بسیاری از کالاهای لوکس باشیم. افق کوتاه مدت در جامعه باعث شده است که ما و مسئولین حتی از منابعی که وجود دارد خوب استفاده نکنیم و سرمایه گذاری های ما به صرفه و برنامه ریزی شده نباشد.

در کشور به دلایلی از قبیل رانت ، دلالی ، سوداگری ، فساد و عدم شفافیت و فعالیت بخش های نامولد سرمایه گذاری کاهش یافته است . نرخ های بهره بالا، هزینه فرصت بالا، از دیگر دلایل کاهش سرمایه گذاری در کشور است. برای رونق سرمایه گذاری در کشور باید بین مسئولین یک ثبات سیاسی برقرار شود و به یک اجماع برسند که فضای اطمینان بخش و آرامی را برای سرمایه گذاری در کشور مهیا سازند و بخش های نامولد را محدود سازند . حذف رانت و فساد از دستگاه های اجرایی و بخش های اقتصادی به خصوص بخش خصوصی ، ایجاد ثبات قیمت ها و اصلاح نظام بانکی در کشور می تواند به بهبود وضعیت سرمایه گذاری در کشور کمک کند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید